Suomalainen sarjakuva ruudulla ja paperilla : Suomalaiset digitaalisten ja printtijulkaisujen erot ja yhtäläisyydet sarjakuvissa
Luoma, Mari (2017)
Luoma, Mari
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117670
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelen perinteisen painojulkaisun ja nyt kasvussa olevan digitaalisen julkaisun ominaisuuksia suomalaisessa sarjakuvassa. Tarkastelen molempien eri julkaisumallien hyöty- ja haittapuolia ja selvitän myös onko niiden mahdollista tehdä yhteistyötä sarjakuvien saralla. Käyn myös läpi lyhyesti sarjakuvajulkaisujen historiaa maassamme ja millainen sarjakuvan julkaisemisen prosessi oikein on. Tavoite on käydä ytimekkäästi läpi millaisia seikkoja on otettava huomioon kun sarjakuvaa julkaistaan eri medioissa. Tärkeimmät lähteeni ovat Heikki Jokisen Sarjakuva Suomessa -teos vuodelta 2011, Juha Paajalan Sarjakuvakirja Suomessa, Informaatiotutkimuksen pro gradu –tutkielma vuodelta 2009 ja viiden eri suomalaisen sarjakuvataiteilijan haastattelut sarjakuvien julkaisuista. Näiden lisäksi olen hyödyntänyt tutkimuksessani useita muita verkkolähteitä, alan kirjallisuutta ja muita aihetta käsitteleviä tai sivuavia suomalaisia korkeakoulututkielmia.
Eritoten nämä saamani haastattelut onnistuivat vakuuttamaan minut siitä, että sarjakuvan on mahdollista elää jatkossakin painettuna digitaalisen median kanssa. Digitaalinen sarjakuva haastaa printtiä uudella tavalla, mutta ei ole tuhoamassa paperisia julkaisuja. Molemmat julkaisumallit voivat inspiroitua toinen toisistaan ja tehdä yhteistyötä mikä voi edesauttaa molempien julkaisujen myyntiä ja menestystä. Sain myös selville sen, että vaikka meillä Suomessa ei välttämättä aina löydykään laajaa ja monipuolista valikoimaa kauppojen sarjakuvahyllyiltä, elää silti suomalainen sarjakuva verkossa ja nuoria innokkaita tekijöitä meiltä löytyy paljon. Omakustanteiset sarjakuvajulkaisut ovat vieläkin suosittu tapa tuoda oma sarjakuvansa yleisön nähtäville ja moni kokee painetun sarjakuvan voivan toimia hyvin eräänlaisena oheistuotteena digitaaliselle sarjakuvalle, vaikka ehkä joskus on saatettu ajatella asian olevan päinvastoin.
Mikäli tutkielmani olisi ollut mahdollista olla laajempi, olisin kerännyt mielelläni lisää haastatteluja kotimaisilta sarjakuvan tekijöiltä aiheesta ja heidän kokemuksistaan sarjakuvan parissa. Suomalaisilla sarjakuvajulkaisuilla on myös laaja ja monivaiheinen historia, ja tätä osa-aluetta olisi ollut kiintoisa tutkia syvemmin. Mielenkiintoista tulee myös olemaan se, miten nopeasti etenkin digitaalinen julkaisu voi Suomessa että myös muualla maailmassa sarjakuvien osalla kehittyä ja tulevatko tutkielmassani pohtimat asiat toteutumaan miltä osin julkaisujen saralla.
Eritoten nämä saamani haastattelut onnistuivat vakuuttamaan minut siitä, että sarjakuvan on mahdollista elää jatkossakin painettuna digitaalisen median kanssa. Digitaalinen sarjakuva haastaa printtiä uudella tavalla, mutta ei ole tuhoamassa paperisia julkaisuja. Molemmat julkaisumallit voivat inspiroitua toinen toisistaan ja tehdä yhteistyötä mikä voi edesauttaa molempien julkaisujen myyntiä ja menestystä. Sain myös selville sen, että vaikka meillä Suomessa ei välttämättä aina löydykään laajaa ja monipuolista valikoimaa kauppojen sarjakuvahyllyiltä, elää silti suomalainen sarjakuva verkossa ja nuoria innokkaita tekijöitä meiltä löytyy paljon. Omakustanteiset sarjakuvajulkaisut ovat vieläkin suosittu tapa tuoda oma sarjakuvansa yleisön nähtäville ja moni kokee painetun sarjakuvan voivan toimia hyvin eräänlaisena oheistuotteena digitaaliselle sarjakuvalle, vaikka ehkä joskus on saatettu ajatella asian olevan päinvastoin.
Mikäli tutkielmani olisi ollut mahdollista olla laajempi, olisin kerännyt mielelläni lisää haastatteluja kotimaisilta sarjakuvan tekijöiltä aiheesta ja heidän kokemuksistaan sarjakuvan parissa. Suomalaisilla sarjakuvajulkaisuilla on myös laaja ja monivaiheinen historia, ja tätä osa-aluetta olisi ollut kiintoisa tutkia syvemmin. Mielenkiintoista tulee myös olemaan se, miten nopeasti etenkin digitaalinen julkaisu voi Suomessa että myös muualla maailmassa sarjakuvien osalla kehittyä ja tulevatko tutkielmassani pohtimat asiat toteutumaan miltä osin julkaisujen saralla.