Valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia tutkitun tiedon käytöstä
Niemi, Anni Ilona; Lankinen, Miikka (2017)
Niemi, Anni Ilona
Lankinen, Miikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127828
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kuvata Metropolian valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia tutkitun tiedon käytössä. Tavoitteena on tuottaa sisältöä jota voi käyttää opiskelijoiden tutkitun tiedon käytön kehittämiseen.
Opinnäytetyön metodi on laadullinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Yhteensä haastateltiin 10 Metropolian sairaanhoitajaopiskelijaa jotka ovat aloittaneet opintonsa 2014 ja valmistuvat vuonna 2017. Aineisto analysoitiin käyttäen deduktiivista sisällönanalyysia.
Tuloksien pohjalta opiskelijat kokivat kykynsä tutkitun tiedon käytössä hyviksi ja kohtalaisiksi. Tutkittua tietoa tarvittiin töissä perustelemaan toimintaa ja tukemaan päätöksentekoa ja koulussa koulutehtäviin. Opiskelijat kokivat haasteita eniten tiedon kriittisessä arvioinnissa ja tiedon soveltamisessa ja niissä taidoissa koettiin olevan kehittämisen varaa. Opiskelijat kokivat saaneensa opinnoissaan jossain määrin puutteelliset valmiudet tutkitun tiedon käyttöön. Opiskelijat kokivat, että tiedonhakua harjoitellaan koulutuksessa, mutta tiedon kriittisen arvioinnin ja käyttöön soveltamisen harjoittelua olisi kaivattu opetuksessa enemmän.
Opiskelijoilla oli positiivinen asenne tutkitun tiedon käyttöä kohtaan ja he kokivat sen tärkeäksi pohjaksi sairaanhoitajan ammatille. Tutkitun tiedon käytön koettiin takaavan potilaan turvallinen, laadukas ja yhtenäinen hoito. Tulokset olivat samansuuntaisia sairaanhoitajaopiskelijoiden tutkitun tiedon käyttöä kuvaavien aikaisempien tutkimusten kanssa.
Opinnäytetyön johtopäätös on, että tutkitun tiedon käytön opetuksessa tulisi painottaa enemmän tutkitun tiedon soveltamista käytännön hoitotyöhön, jotta opiskelijat voisivat työelämän paineissa käyttää itsevarmasti tutkittua tietoa hoitotyön päätöksenteossa.
Opinnäytetyön metodi on laadullinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Yhteensä haastateltiin 10 Metropolian sairaanhoitajaopiskelijaa jotka ovat aloittaneet opintonsa 2014 ja valmistuvat vuonna 2017. Aineisto analysoitiin käyttäen deduktiivista sisällönanalyysia.
Tuloksien pohjalta opiskelijat kokivat kykynsä tutkitun tiedon käytössä hyviksi ja kohtalaisiksi. Tutkittua tietoa tarvittiin töissä perustelemaan toimintaa ja tukemaan päätöksentekoa ja koulussa koulutehtäviin. Opiskelijat kokivat haasteita eniten tiedon kriittisessä arvioinnissa ja tiedon soveltamisessa ja niissä taidoissa koettiin olevan kehittämisen varaa. Opiskelijat kokivat saaneensa opinnoissaan jossain määrin puutteelliset valmiudet tutkitun tiedon käyttöön. Opiskelijat kokivat, että tiedonhakua harjoitellaan koulutuksessa, mutta tiedon kriittisen arvioinnin ja käyttöön soveltamisen harjoittelua olisi kaivattu opetuksessa enemmän.
Opiskelijoilla oli positiivinen asenne tutkitun tiedon käyttöä kohtaan ja he kokivat sen tärkeäksi pohjaksi sairaanhoitajan ammatille. Tutkitun tiedon käytön koettiin takaavan potilaan turvallinen, laadukas ja yhtenäinen hoito. Tulokset olivat samansuuntaisia sairaanhoitajaopiskelijoiden tutkitun tiedon käyttöä kuvaavien aikaisempien tutkimusten kanssa.
Opinnäytetyön johtopäätös on, että tutkitun tiedon käytön opetuksessa tulisi painottaa enemmän tutkitun tiedon soveltamista käytännön hoitotyöhön, jotta opiskelijat voisivat työelämän paineissa käyttää itsevarmasti tutkittua tietoa hoitotyön päätöksenteossa.