Pahan pauloissa : Genren merkitys henkilöhahmon rakentumiselle rikossarjassa
Pelkkala, Liina-Maria (2017)
Pelkkala, Liina-Maria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117793
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pyritään selvittämään millä tavalla genre vaikuttaa siihen, millaisia henkilöhahmoja rikossarjoissa nähdään. Henkilöhahmon rakentaminen televisiosarjaan on prosessi, johon vaikuttavat monet käsikirjoittamisen lainalaisuudet sekä tuotannolliset realiteetit, mutta tässä työssä pyritään selvittämään, mikä on juuri genren rooli tuossa prosessissa.
Opinnäytetyön tutkimusote on kvalitatiivinen. Lukujen 2 ja 3 teoriaosuudessa selvitetään mikä on genre ja pureudutaan erityisesti rikosgenren määritelmään sekä avataan henkilöhahmon erilaisia funktioita.
Teoriaosuudesta siirrytään luvun 4 analyysiosuuteen, jossa tarkastellaan kolmen 2010-luvun rikossarjan, Breaking Badin, True Detectiven ja Uuden Sherlockin, keskeisimpiä henkilöhahmoja. Analyysiosuudessa pyritään hahmottamaan, millä tavoin genre vaikuttaa siihen, millaisia ominaisuuksia sarjojen henkilöhahmoilla on ja miten he toimivat.
Analyysiä syvennetään vielä luvussa 5 tarkastelemalla, miten genre vaikuttaa sukupuolen representaatioihin. Vertailupohjana käytetään 1940-luvun film noir ¬–elokuvien etsivähahmoa ja tutkitaan yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia 2010-luvun rikossarjan hahmoihin.
Tutkimuksessa selviää, että genren suurimmat vaikutukset rikossarjan henkilöhahmoon näkyvät siinä, keiden tarinoita sarjat kertovat, sillä rikossarjat kertovat lähes poikkeuksetta joko etsivän tai rikollisesn tarinan. Rikossarjojen keskeisillä henkilöhahmoilla näyttää olevan usein poikkeuksellisia kykyjä, mutta he ovat myös poikkeuksellisen komplisoituja hahmoja. Tämä näyttäisi seuraavan siitä, että rikollisuuden maailma, jossa henkilöhahmot toimivat, on poikkeukksellisen vaativa ja julma.
Opinnäytetyön tutkimusote on kvalitatiivinen. Lukujen 2 ja 3 teoriaosuudessa selvitetään mikä on genre ja pureudutaan erityisesti rikosgenren määritelmään sekä avataan henkilöhahmon erilaisia funktioita.
Teoriaosuudesta siirrytään luvun 4 analyysiosuuteen, jossa tarkastellaan kolmen 2010-luvun rikossarjan, Breaking Badin, True Detectiven ja Uuden Sherlockin, keskeisimpiä henkilöhahmoja. Analyysiosuudessa pyritään hahmottamaan, millä tavoin genre vaikuttaa siihen, millaisia ominaisuuksia sarjojen henkilöhahmoilla on ja miten he toimivat.
Analyysiä syvennetään vielä luvussa 5 tarkastelemalla, miten genre vaikuttaa sukupuolen representaatioihin. Vertailupohjana käytetään 1940-luvun film noir ¬–elokuvien etsivähahmoa ja tutkitaan yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia 2010-luvun rikossarjan hahmoihin.
Tutkimuksessa selviää, että genren suurimmat vaikutukset rikossarjan henkilöhahmoon näkyvät siinä, keiden tarinoita sarjat kertovat, sillä rikossarjat kertovat lähes poikkeuksetta joko etsivän tai rikollisesn tarinan. Rikossarjojen keskeisillä henkilöhahmoilla näyttää olevan usein poikkeuksellisia kykyjä, mutta he ovat myös poikkeuksellisen komplisoituja hahmoja. Tämä näyttäisi seuraavan siitä, että rikollisuuden maailma, jossa henkilöhahmot toimivat, on poikkeukksellisen vaativa ja julma.