Näkökulmia inboundiin : Katsaus yritysten inbound-markkinoinnin toteutumiseen
Halonen, Sara (2017)
Halonen, Sara
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127836
Tiivistelmä
Inbound-markkinointi on vaikuttanut digitaalisuuden kasvun myötä huomattavasti perinteisen markkinoinnin alaan ja näin yritysten tapoihin toimia markkinoinnin kentällä. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda lukijalle ymmärrys inbound-markkinoinnista käsitteenä, sen keinoista ja käytetyistä kanavista. Työssä tarkastellaan millaisten keinojen avulla kaksi Suomessa toimivaa yritystä, Valio ja Suomen Digimarkkinointi, hyödyntävät kyseistä markkinoinnin muotoa. Opinnäytetyön teoreettisena pohjana on käytetty useita verkkolähteitä sekä painettuja julkaisuja. Yritysten havainnointiosuus tehtiin yritysten omien kanavien sisältöjä havainnoimalla.
Tutkielmassa käydään aluksi läpi markkinoinnin alan tärkeimmät termit ja muodot, jotta markkinoinnin kokonaisuus hahmotetaan sähköisen markkinoinnin näkökulmasta. Tämän jälkeen käsitellään inbound-markkinointia, avataan sen käsite ja tarkastellaan sen käytäntöjä ja kanavia. Käsitellyllä teoriaosuudella luodaan pohja yritysten inbound-markkinoinnin havainnoinnille. Yrityskatsaus toteutetaan havainnoimalla kahden yrityksen sähköisiä kanavia, kuten sosiaalista mediaa sekä mahdollisia blogeja ja näiden sisältöjä. Inbound-markkinoinnin kannalta oleellista hakusanamainontaa ja -optimointia tutkitaan hakukoneiden kautta tehtävän hakusanatestauksen avulla. Kokonaiskuvaa yrityksen sähköisestä markkinoinnista syvennetään yrityksen uutiskirjeitä, verkkosivuja sekä muita kanavia tarkastelemalla. Yrityshavainnoinnin avulla luodaan konkreettinen näkökulma inboundin keinoihin ja hyötyihin.
Opinnäytetyön lopputulemana on visuaalisessa muodossa esitetty kooste inbound-markkinoinnin tärkeimmistä osa-alueista. Loppupäätelmässä korostuivat erityisesti markkinoitujen sisältöjen tärkeys. Yritykset voivat sisältöjen avulla parantaa hakukonenäkyvyyttä, luoda erilaisia sisältötyyppejä eri kanaviin, tehdä sisältöjen välistä linkkausta kanavien välillä ja jakaa asiantuntijuutta. Tiivistelmän sisältämät keinot perustuvat tutkielmassa käsiteltyihin tekniikkoihin ja yrityskatsauksen tuloksiin.
Tutkielmassa käydään aluksi läpi markkinoinnin alan tärkeimmät termit ja muodot, jotta markkinoinnin kokonaisuus hahmotetaan sähköisen markkinoinnin näkökulmasta. Tämän jälkeen käsitellään inbound-markkinointia, avataan sen käsite ja tarkastellaan sen käytäntöjä ja kanavia. Käsitellyllä teoriaosuudella luodaan pohja yritysten inbound-markkinoinnin havainnoinnille. Yrityskatsaus toteutetaan havainnoimalla kahden yrityksen sähköisiä kanavia, kuten sosiaalista mediaa sekä mahdollisia blogeja ja näiden sisältöjä. Inbound-markkinoinnin kannalta oleellista hakusanamainontaa ja -optimointia tutkitaan hakukoneiden kautta tehtävän hakusanatestauksen avulla. Kokonaiskuvaa yrityksen sähköisestä markkinoinnista syvennetään yrityksen uutiskirjeitä, verkkosivuja sekä muita kanavia tarkastelemalla. Yrityshavainnoinnin avulla luodaan konkreettinen näkökulma inboundin keinoihin ja hyötyihin.
Opinnäytetyön lopputulemana on visuaalisessa muodossa esitetty kooste inbound-markkinoinnin tärkeimmistä osa-alueista. Loppupäätelmässä korostuivat erityisesti markkinoitujen sisältöjen tärkeys. Yritykset voivat sisältöjen avulla parantaa hakukonenäkyvyyttä, luoda erilaisia sisältötyyppejä eri kanaviin, tehdä sisältöjen välistä linkkausta kanavien välillä ja jakaa asiantuntijuutta. Tiivistelmän sisältämät keinot perustuvat tutkielmassa käsiteltyihin tekniikkoihin ja yrityskatsauksen tuloksiin.