Virtuaalinen näyttely selaimessa : Room-scale VR-kokemuksen tuotanto WebVR-työkaluilla
Erharuyi, Idia (2017)
Erharuyi, Idia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127906
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on WebVR:n ja room-scale VR:n hyödyntäminen yhdessä. Opin käyttämään WebVR-työkaluja työharjoitteluni aikana ja sieltä saamani kokemuksen myötä päätin tutkia WebVR:ää vielä lisää ja tein siitä pääaiheen opinnäytetyöhöni. Tavoitteena oli tarkastella WebVR-työkaluja ja selvittää, miten niitä voi käyttää room-scale VR-kokemuksien tekemiseen. Aluksi käyn läpi mitä WebVR on ja esittelen kaksi eri WebVR-työkalua. Seuraavana kerron, mikä tekee room-scalesta omalaatuisen ja miten se toimii. Lopuksi kerron projektista, jossa yhdistyvät nämä kaksi aihetta. Projekti on WebVR-työkaluilla tehty room-scale näyttely.
WebVR on vielä uusi konsepti, minkä takia teoreettinen tutkimus oli enimmäkseen tehty lukemalla konferessilokeja ja verkkoartikkeleita sekä katsomalla videoita. Toiminnallisen osuuden projekti oli tehty asiakastyöna työharjoitteluni aikana kahdelle puusepälle, jotka halusivat virtuaalisen näyttelyn veistoksistaan. Työ oli ensimmäinen WebVR asiakasprojek-tini ja sen aikana opin WebVR-työkalun käytön perusperiaatteet, sekä luomaan sillä room-scale VR-kokemuksen.
Opiskeluni ja työkokemuksen perusteella tulin johtopäätökseen, että saatavilla olevat työka-lut sopivat hyvin monipuolisten VR-kokemuksien luomiseen, room-scale mukaan lukien. Kuten kaikessa VR-sisällössä, room-scale vaatii suunnittelua ja kokeilua hyvän kokemuk-sen saavuttamiseksi.
Koska WebVR on uusi aihe, se saattaa olla monelle tuntematon, minkä takia uskon opin-näytetyöni olevan hyödyllinen herättämään useamman ihmisen kiinnostuksen aiheesta. Opiskelijat, opettajat ja kehittäjät voivat hyötyä WebVr-työkaluista, koska ne ovat ilmaisia ja ovat saatavilla verkkoselaimissa ilman erillisiä sovellus vaatimuksia.
WebVR on vielä uusi konsepti, minkä takia teoreettinen tutkimus oli enimmäkseen tehty lukemalla konferessilokeja ja verkkoartikkeleita sekä katsomalla videoita. Toiminnallisen osuuden projekti oli tehty asiakastyöna työharjoitteluni aikana kahdelle puusepälle, jotka halusivat virtuaalisen näyttelyn veistoksistaan. Työ oli ensimmäinen WebVR asiakasprojek-tini ja sen aikana opin WebVR-työkalun käytön perusperiaatteet, sekä luomaan sillä room-scale VR-kokemuksen.
Opiskeluni ja työkokemuksen perusteella tulin johtopäätökseen, että saatavilla olevat työka-lut sopivat hyvin monipuolisten VR-kokemuksien luomiseen, room-scale mukaan lukien. Kuten kaikessa VR-sisällössä, room-scale vaatii suunnittelua ja kokeilua hyvän kokemuk-sen saavuttamiseksi.
Koska WebVR on uusi aihe, se saattaa olla monelle tuntematon, minkä takia uskon opin-näytetyöni olevan hyödyllinen herättämään useamman ihmisen kiinnostuksen aiheesta. Opiskelijat, opettajat ja kehittäjät voivat hyötyä WebVr-työkaluista, koska ne ovat ilmaisia ja ovat saatavilla verkkoselaimissa ilman erillisiä sovellus vaatimuksia.