Service Integration and Management (SIAM) Practices and Four Case Studies of Finnish Companies
Virri, Otso (2017)
Virri, Otso
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127863
Tiivistelmä
Insinöörityön aiheena oli tutkia palveluintegraation ja -hallinnan (SIAM) konseptia ja konseptin käytäntöjä suomalaisissa yrityksissä. Työ toteutettiin itSMF Finlandin SIAM SIG -työryhmän kanssa yhteistyössä. Työn tavoite oli tutkia ja analysoida olemassa olevia SIAM-käytäntöjä kohdennetuissa suomalaisissa yrityksissä ja raportoida löytyneitä hyviä käytäntöjä itSMF-organisaation jäsenille ja muille kiinnostuneille sidosryhmille.
Insinöörityön löydökset perustuvat itSMF-verkostossa tehdyn SIAM-verkkokyselyn tuloksiin, ITIL- ja SIAM-aiheiseen kirjallisuuteen sekä kuuteen SIAM-ammattilaisille kohdennettuun haastatteluun neljässä eri toimialoilla vaikuttavassa kohde yrityksessä Kohdennettujen haastattelujen tulokset ovat esitelty yritysten erillisinä tapaustutkimuksina, joiden tulokset esitetään tiivistetysti insinöörityön lopussa.
Insinöörityön tutkimuksen tulokset osoittivat SIAM-toimintamallin implementoinnin IT-organisaation toimintaan olevan konseptin sovelluksen vaativin osa-alue. Löydös ohjasi tutkimuksen suuntaa, ja insinöörityön pääasiallinen tarkoitus on esittää hyviä kirjallisuudesta ja kohde yritysten toiminnasta löytyneitä käytäntöjä, jotka tukevat SIAM-toimintamallin implementaation onnistumista.
Löydösten mukaan onnistuakseen SIAM-implementaatiossa, yritysten on kannattavaa keskittää resursseja IT-maturiteettitason ja sisäisten valmiuksien kehittämiseen, toimintamallin ja implementaation perusteelliseen suunnitteluun, kumppanien ja toimittajien hallintaan sekä henkilöstön muutosjohtamiseen.
Insinöörityön löydökset perustuvat itSMF-verkostossa tehdyn SIAM-verkkokyselyn tuloksiin, ITIL- ja SIAM-aiheiseen kirjallisuuteen sekä kuuteen SIAM-ammattilaisille kohdennettuun haastatteluun neljässä eri toimialoilla vaikuttavassa kohde yrityksessä Kohdennettujen haastattelujen tulokset ovat esitelty yritysten erillisinä tapaustutkimuksina, joiden tulokset esitetään tiivistetysti insinöörityön lopussa.
Insinöörityön tutkimuksen tulokset osoittivat SIAM-toimintamallin implementoinnin IT-organisaation toimintaan olevan konseptin sovelluksen vaativin osa-alue. Löydös ohjasi tutkimuksen suuntaa, ja insinöörityön pääasiallinen tarkoitus on esittää hyviä kirjallisuudesta ja kohde yritysten toiminnasta löytyneitä käytäntöjä, jotka tukevat SIAM-toimintamallin implementaation onnistumista.
Löydösten mukaan onnistuakseen SIAM-implementaatiossa, yritysten on kannattavaa keskittää resursseja IT-maturiteettitason ja sisäisten valmiuksien kehittämiseen, toimintamallin ja implementaation perusteelliseen suunnitteluun, kumppanien ja toimittajien hallintaan sekä henkilöstön muutosjohtamiseen.