Brändianalyysi ja miesten mallisto AW18 Nouki Design -vaatemerkille
Salonen, Minna (2017)
Salonen, Minna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127947
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä suunniteltiin Nouki Design -vaatemerkille miesten mallisto AW18 sekä tehtiin pienimuotoinen brändianalyysi asiakasyrityksestä. Työn tarkoituksena oli suunnitella brändianalyysin pohjalta Noukin tyylinen miesten mallisto. Ajatus miesten mallistosta syntyi Noukilla suoritetun työharjoittelun aikana, jolloin pohdittiin suomalaisille miesten design-vaatteille löytyvän sopiva markkinarako. Miesten vaatteet olivat Noukille uusi aluevaltaus, joten opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää myös Nouki-miesten kohderyhmää keräämällä miehiltä palautetta mallistosta.
Brändianalyysin tiedonkeruumenetelminä käytettiin asiakkaille lähetettävää brändikyselyä, Noukin suunnittelijoiden haastattelua sekä subjektiivista analyysiä Noukin mallistoista. Kaikkea analyysistä saatua materiaalia hyödynnettiin malliston sekä kuosien suunnittelun pohjana, ja Noukilta saadun palautteen perusteella mallistoa kehitettiin eteenpäin.
Brändianalyysin tuloksena todettiin Noukin olevan asiakaslähtöisten, mukavien arjen luksustuotteiden tekijä sekä kiinnostavien kuosien luoja. Noukin kuoseille ominaisia piirteitä olivat epäesittävyys, rouheus, hillitty, mutta leikkisä ote, joita myös miesten mallistossa noudatettiin. Mallisto sisälsi kaksi uutta miehille suunniteltua kuosia sekä kahdeksan tuotteen kokonaisuuden, josta valittiin valmistettavaksi korkeakauluksinen poolopaita Noukin Kaarna-kuosilla.
Miehiltä pyydettiin palautetta mallistosta ja valmiista tuotteesta. Palautteen mukaan malliston kuoseissa oli tarpeeksi särmää, mutta ne olivat tarpeeksi hillittyjä miehiseen makuun, myös mallit miellyttivät. Noukin mielestä mallisto noudatti heidän linjaansa, niin malleiltaan kuin kuoseiltaankin; mallisto koostui peruselementeistä, mutta yksityiskohdilla ja kuoseilla saatiin mallistoon kaivattua omaleimaisuutta.
Brändianalyysin tiedonkeruumenetelminä käytettiin asiakkaille lähetettävää brändikyselyä, Noukin suunnittelijoiden haastattelua sekä subjektiivista analyysiä Noukin mallistoista. Kaikkea analyysistä saatua materiaalia hyödynnettiin malliston sekä kuosien suunnittelun pohjana, ja Noukilta saadun palautteen perusteella mallistoa kehitettiin eteenpäin.
Brändianalyysin tuloksena todettiin Noukin olevan asiakaslähtöisten, mukavien arjen luksustuotteiden tekijä sekä kiinnostavien kuosien luoja. Noukin kuoseille ominaisia piirteitä olivat epäesittävyys, rouheus, hillitty, mutta leikkisä ote, joita myös miesten mallistossa noudatettiin. Mallisto sisälsi kaksi uutta miehille suunniteltua kuosia sekä kahdeksan tuotteen kokonaisuuden, josta valittiin valmistettavaksi korkeakauluksinen poolopaita Noukin Kaarna-kuosilla.
Miehiltä pyydettiin palautetta mallistosta ja valmiista tuotteesta. Palautteen mukaan malliston kuoseissa oli tarpeeksi särmää, mutta ne olivat tarpeeksi hillittyjä miehiseen makuun, myös mallit miellyttivät. Noukin mielestä mallisto noudatti heidän linjaansa, niin malleiltaan kuin kuoseiltaankin; mallisto koostui peruselementeistä, mutta yksityiskohdilla ja kuoseilla saatiin mallistoon kaivattua omaleimaisuutta.