Suomi toisena kielenä -opetus Oulun kaupungin varhaiskasvatuksessa : Lastentarhanopettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen suomi toisena kielenä (S2) -opetuksesta
Paulomäki, Raila (2017)
Paulomäki, Raila
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127970
Tiivistelmä
Suomalainen yhteiskunta on tänä päivänä monikulttuurisempi kuin koskaan aikaisemmin. Maahanmuuton yleistyminen on nähtävissä myös Oulun kaupungin varhaiskasvatuspalveluissa, missä eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten määrä kasvaa vuosittain. Oulun kaupungissa eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan tuetaan kasvatus- ja opetustoiminnalla, S2-opetuksella sekä suurimmille kieliryhmille järjestettävällä kotikielen opetuksella. Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Oulun kaupungin varhaiskasvatuksen maahanmuuttajatyön koordinaattorille. Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla Oulun kaupungin lastentarhanopettajien kokemuksia eri kielitaustaisten lasten S2-opetuksesta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten varhaiskasvatuksessa toteutetaan S2-opetusta ja miten suomen kielen kehitystä arvioidaan. Lisäksi tutkimuksessa haettiin vastauksia siihen, millaisia haasteita S2-opetustyössä kohdataan ja miten S2-opetusta voitaisiin kehittää.
Tietoperustassa määritellään varhaiskasvatus ja kuvataan sen tehtävä ja järjestämistä ohjaavat velvoitteet. Lisäksi tarkastellaan varhaiskasvatuksen oppimiskäsitystä ja pedagogista toimintaa. Tietoperusta sisältää myös kuvauksen kielen kehittymisestä, toisen kielen oppimisesta sekä funktionaalisen suomen kielen opetuksen ja kielen kehityksen arvioinnin menetelmistä. Opinnäytetyönä toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluina yksilöhaastattelemalla kolmea Oulun kaupungin monikulttuurisen päiväkodin lastentarhanopettajaa kesäkuussa 2016. Haastattelujen jälkeen aineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittelulla. Tulokset esitetään teemoittain, jotka vastaavat tutkimuskysymyksiin.
Tutkimuksen mukaan S2-opetusta toteutetaan pääasiassa funktionaalisesti tukemalla suomen kielen luonnollista oppimista päiväkodin arjen aidoissa kielenkäyttötilanteissa. Tärkeimpänä opetusmenetelmänä pidetään oppimisympäristöön liittyvän toiminnan ja asioiden käsitteellistämistä selkokielellä eri kielitaustaiselle lapselle. Lisäksi opetuksessa hyödynnetään monikanavaisuutta yhdistämällä puhe konkreettisiin asioihin esimerkiksi kuvien avulla. Suomen kielen kehitystä arvioidaan arkihavainnoimalla ja Pienten kielireppu -kielitason kartoitusmenetelmän avulla. S2-opetuksen haasteet liittyivät kysymykseen siitä, miten suomen kielen oppimista pystytään tukemaan riittävästi isoissa lapsiryhmissä. S2-opetuksen kehittämiseksi ehdotettiin omien työtapojen reflektoimista ja kehittämistä esimerkiksi jakamalla kokemuksia toisten S2-opetustyön parissa työskentelevien varhaiskasvattajien kanssa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi Oulun kaupungin varhaiskasvatuksen suomi toisena kielenä -opetuksen koordinoinnissa ja S2-koulutusten järjestämisessä.
Tietoperustassa määritellään varhaiskasvatus ja kuvataan sen tehtävä ja järjestämistä ohjaavat velvoitteet. Lisäksi tarkastellaan varhaiskasvatuksen oppimiskäsitystä ja pedagogista toimintaa. Tietoperusta sisältää myös kuvauksen kielen kehittymisestä, toisen kielen oppimisesta sekä funktionaalisen suomen kielen opetuksen ja kielen kehityksen arvioinnin menetelmistä. Opinnäytetyönä toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluina yksilöhaastattelemalla kolmea Oulun kaupungin monikulttuurisen päiväkodin lastentarhanopettajaa kesäkuussa 2016. Haastattelujen jälkeen aineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittelulla. Tulokset esitetään teemoittain, jotka vastaavat tutkimuskysymyksiin.
Tutkimuksen mukaan S2-opetusta toteutetaan pääasiassa funktionaalisesti tukemalla suomen kielen luonnollista oppimista päiväkodin arjen aidoissa kielenkäyttötilanteissa. Tärkeimpänä opetusmenetelmänä pidetään oppimisympäristöön liittyvän toiminnan ja asioiden käsitteellistämistä selkokielellä eri kielitaustaiselle lapselle. Lisäksi opetuksessa hyödynnetään monikanavaisuutta yhdistämällä puhe konkreettisiin asioihin esimerkiksi kuvien avulla. Suomen kielen kehitystä arvioidaan arkihavainnoimalla ja Pienten kielireppu -kielitason kartoitusmenetelmän avulla. S2-opetuksen haasteet liittyivät kysymykseen siitä, miten suomen kielen oppimista pystytään tukemaan riittävästi isoissa lapsiryhmissä. S2-opetuksen kehittämiseksi ehdotettiin omien työtapojen reflektoimista ja kehittämistä esimerkiksi jakamalla kokemuksia toisten S2-opetustyön parissa työskentelevien varhaiskasvattajien kanssa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi Oulun kaupungin varhaiskasvatuksen suomi toisena kielenä -opetuksen koordinoinnissa ja S2-koulutusten järjestämisessä.