Hoitoryhmän johtajan kirjaus- ja raportointilomake simulaatio-harjoituksiin
Honka, Pasi; Ervasti, Ville (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Honka, Pasi
Ervasti, Ville
Oulun ammattikorkeakoulu
2017

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705138007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705138007
Tiivistelmä
Ei-tekniset taidot ovat kliinisten taitojen ohella tärkeä osaamisalue sairaanhoitajan ammatissa. Tuoreiden tutkimusten mukaan ei-teknisten taitojen oppimisen tärkeyttä aliarvioidaan terveydenhuoltoalalla valmistumisen jälkeen ja ei-teknisten taitojen soveltamisongelmat ovat myös yksi merkittävä osa terveydenhuollon haittatapahtumia. Hoitoryhmän johtajana toimimisen harjoittelun on todettu parantavan itseluottamusta sekä alentavan henkilökohtaista stressitasoa.
Opinnäytetyömme oli toiminnallinen projekti, jonka tavoitteena oli suunnitella ja valmistaa ISBAR-menetelmän ja ABCDE-protokollan mukainen kirjaamista ja raportointia helpottava lomake Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön tutkinto-ohjelman opiskelijoille hoitotyön simulaatio-harjoituksiin. Lomakkeen on tarkoitus helpottaa opiskelijan asettumista hoitoryhmän johtajan asemaan sekä parantaa opiskelijan ei-teknisiä taitoja, kuten kirjaamista ja raportointia. Opinnäytetyön aihe oli oma ideamme ja työmme tilasi Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön tutkinto-ohjelma.
Käytimme työssämme lähteinä tuoreita kansainvälisiä tutkimuksia sekä suomalaista kirjallisuutta, joista yhdistelimme kattavan kokonaisuuden. Keräsimme tuotteesta kehittelyn aikana käyttäjäpalautetta sekä suullisesti että kyselylomakkeella ja muokkasimme tuotetta palautteiden avulla toivottuun suuntaan.
Projektin lopputuotteena syntyi hoitoryhmän johtajan kirjaus- ja raportointilomake simulaatioharjoituksiin. Lomake sai koekäyttäjiltä hyvät arviot ja moni testaaja piti lomaketta erittäin tarpeellisena. Tuotteesta tuli odotustemme mukainen ja uskomme siitä olevan hyötyä nykyisille ja tuleville hoitotyön opiskelijoille.
Lomakkeen hyötyä voisi tutkia tulevaisuudessa simulaatio-harjoitusten vetäjille suunnatulla kyselyllä, jolla selvitettäisiin, ovatko opiskelijoiden ei-tekniset taidot parantuneet lomakkeen käytön myötä. Myös lomakkeen soveltumista työelämään voisi selvittää esimerkiksi hoitotyön harjoittelujaksoilla. Ei-teknisten taitojen opiskelua voisi myös lisätä opintoihin erillään teknisistä taidoista, jolloin opiskelijoille selkeytyisi, mitä ei-teknisten taitojen harjoittelu simulaatiotilanteessa tarkoittaa.
Opinnäytetyömme oli toiminnallinen projekti, jonka tavoitteena oli suunnitella ja valmistaa ISBAR-menetelmän ja ABCDE-protokollan mukainen kirjaamista ja raportointia helpottava lomake Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön tutkinto-ohjelman opiskelijoille hoitotyön simulaatio-harjoituksiin. Lomakkeen on tarkoitus helpottaa opiskelijan asettumista hoitoryhmän johtajan asemaan sekä parantaa opiskelijan ei-teknisiä taitoja, kuten kirjaamista ja raportointia. Opinnäytetyön aihe oli oma ideamme ja työmme tilasi Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön tutkinto-ohjelma.
Käytimme työssämme lähteinä tuoreita kansainvälisiä tutkimuksia sekä suomalaista kirjallisuutta, joista yhdistelimme kattavan kokonaisuuden. Keräsimme tuotteesta kehittelyn aikana käyttäjäpalautetta sekä suullisesti että kyselylomakkeella ja muokkasimme tuotetta palautteiden avulla toivottuun suuntaan.
Projektin lopputuotteena syntyi hoitoryhmän johtajan kirjaus- ja raportointilomake simulaatioharjoituksiin. Lomake sai koekäyttäjiltä hyvät arviot ja moni testaaja piti lomaketta erittäin tarpeellisena. Tuotteesta tuli odotustemme mukainen ja uskomme siitä olevan hyötyä nykyisille ja tuleville hoitotyön opiskelijoille.
Lomakkeen hyötyä voisi tutkia tulevaisuudessa simulaatio-harjoitusten vetäjille suunnatulla kyselyllä, jolla selvitettäisiin, ovatko opiskelijoiden ei-tekniset taidot parantuneet lomakkeen käytön myötä. Myös lomakkeen soveltumista työelämään voisi selvittää esimerkiksi hoitotyön harjoittelujaksoilla. Ei-teknisten taitojen opiskelua voisi myös lisätä opintoihin erillään teknisistä taidoista, jolloin opiskelijoille selkeytyisi, mitä ei-teknisten taitojen harjoittelu simulaatiotilanteessa tarkoittaa.