Pienen yrityksen it-toimintojen siirto julkisiin pilvipalveluihin
Mikkolainen, Kalle (2017)
Mikkolainen, Kalle
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127981
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia pienyrityksen eri mahdollisuuksia siirtyä paikallisista palvelinratkaisuista käyttämään julkisia pilvipalveluita.
Insinöörityössä toteutettiin it-toimintojen siirto paikallisesta Exchange-palvelimesta julkisiin pilvipalveluihin loppukesällä 2016 asiakasyritykselle. Asiakasyrityksen henkilöstömäärä oli 6 työntekijää ja sähköpostilaatikoiden lukumäärä 10. Julkisen pilvipalvelun palveluntarjoajan valinta tehtiin kahden alan suuren tuotteen, Microsoft Office 365 ja GoogleApps välillä. Työssä havaittiin, että Office 365 sisälsi enemmän mahdollisuuksia valita eritasoisia ja hintaisia palvelupaketteja. Suuri valintaan vaikuttanut kriteeri Office 365:n puolesta oli myös se, että Microsoftin tuotteet olivat olleet jo pitkään asiakasyrityksessä käytössä ja siten työntekijöille entuudestaan tuttuja.
Insinöörityössä toteutettiin Office 365 -palvelun käyttöönotto. Muutos vaati joitakin muutoksia asiakasyrityksen nykyiseen it-infrastruktuuriin esimerkiksi sen laitekantaan. Insinöörityön aikana havaittiin, että Office 365 -palveluun siirtymiseen on useita eri mahdollisuuksia. Siirto Office 365:een oli mahdollista tehdä asiakasyrityksessä vaiheistetusti tai yhtenä siirtoeränä toteutettuna niin kutsuttuna valmistelusiirtona. Asiakasyrityksen pienellä käyttäjämäärällä oli järkevintä toteuttaa siirto yhdessä erässä valmistelusiirtona. Työssä toteutettu ratkaisu on monistettavissa vastaavasta ympäristöstä aina 150 käyttäjän ympäristöön saakka.
Koska julkisten pilvipalveluiden palveluntarjoajat ovat kansainvälisiä suuryrityksiä, pilvipalvelujen riskeiksi havaittiin epätasapaino sopijaosapuolten välillä sekä tietoturva. Pienellä yrityksellä ei ole täyttä läpinäkyvyyttä siihen, missä pilvipalveluun tallennettu tieto lopulta fyysisesti säilytetään. Julkisten pilvipalveluiden eduiksi havaittiin pilvipalveluiden tuomat mahdollisuudet uusiin teknologioihin, jotka ennen olivat mahdollisia vain suuryrityksille. Julkisten pilvipalveluiden hyödyiksi havaittiin päivittäistä työtä helpottavat työtavat ja kustannussäästöt.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi asiakasyritykselle toimiva sähköpostijärjestelmä ja nykyaikaiset pikaviestintä- ja videoneuvottelutyökalut. Ratkaisu osoittautui aiempaan verrattuna noin 80 prosenttia edullisemmaksi ja mahdollistaa viestintävälineiden etäkäytön lähes kaikilla päätelaitteilla.
Insinöörityössä toteutettiin it-toimintojen siirto paikallisesta Exchange-palvelimesta julkisiin pilvipalveluihin loppukesällä 2016 asiakasyritykselle. Asiakasyrityksen henkilöstömäärä oli 6 työntekijää ja sähköpostilaatikoiden lukumäärä 10. Julkisen pilvipalvelun palveluntarjoajan valinta tehtiin kahden alan suuren tuotteen, Microsoft Office 365 ja GoogleApps välillä. Työssä havaittiin, että Office 365 sisälsi enemmän mahdollisuuksia valita eritasoisia ja hintaisia palvelupaketteja. Suuri valintaan vaikuttanut kriteeri Office 365:n puolesta oli myös se, että Microsoftin tuotteet olivat olleet jo pitkään asiakasyrityksessä käytössä ja siten työntekijöille entuudestaan tuttuja.
Insinöörityössä toteutettiin Office 365 -palvelun käyttöönotto. Muutos vaati joitakin muutoksia asiakasyrityksen nykyiseen it-infrastruktuuriin esimerkiksi sen laitekantaan. Insinöörityön aikana havaittiin, että Office 365 -palveluun siirtymiseen on useita eri mahdollisuuksia. Siirto Office 365:een oli mahdollista tehdä asiakasyrityksessä vaiheistetusti tai yhtenä siirtoeränä toteutettuna niin kutsuttuna valmistelusiirtona. Asiakasyrityksen pienellä käyttäjämäärällä oli järkevintä toteuttaa siirto yhdessä erässä valmistelusiirtona. Työssä toteutettu ratkaisu on monistettavissa vastaavasta ympäristöstä aina 150 käyttäjän ympäristöön saakka.
Koska julkisten pilvipalveluiden palveluntarjoajat ovat kansainvälisiä suuryrityksiä, pilvipalvelujen riskeiksi havaittiin epätasapaino sopijaosapuolten välillä sekä tietoturva. Pienellä yrityksellä ei ole täyttä läpinäkyvyyttä siihen, missä pilvipalveluun tallennettu tieto lopulta fyysisesti säilytetään. Julkisten pilvipalveluiden eduiksi havaittiin pilvipalveluiden tuomat mahdollisuudet uusiin teknologioihin, jotka ennen olivat mahdollisia vain suuryrityksille. Julkisten pilvipalveluiden hyödyiksi havaittiin päivittäistä työtä helpottavat työtavat ja kustannussäästöt.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi asiakasyritykselle toimiva sähköpostijärjestelmä ja nykyaikaiset pikaviestintä- ja videoneuvottelutyökalut. Ratkaisu osoittautui aiempaan verrattuna noin 80 prosenttia edullisemmaksi ja mahdollistaa viestintävälineiden etäkäytön lähes kaikilla päätelaitteilla.