Verkko-opiskelumateriaali biokemian perusopintoihin
Koivukangas, Jenni; Leontjev, Nina (2017)
Koivukangas, Jenni
Leontjev, Nina
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158216
Tiivistelmä
Projektiluonteisen opinnäytetyömme tilaajana on Oulun ammattikorkeakoulun bioanalytiikan tutkinto-ohjelma. Opinnäytetyömme tuloksena laadittu tuote on bioanalyytikko-opiskelijoille suunnattu verkko-opiskelumateriaali biokemian perusopintoihin lähiopetuksen tueksi. Verkkomateriaali sisältää perustietoa solujen biomolekyyleistä, DNA:sta, RNA:sta ja geeneistä sekä metaboliasta. Lisäksi materiaalissa on erilaisia tehtäviä ja tenttejä, joilla voi kartoittaa omaa osaamistaan. Verkkomateriaalille on selkeä tarve tutkinto-ohjelmassamme, sillä biokemian kurssi on haastava, resurssien vuoksi luentoja ei ole kovin paljon ja perustiedot tulisi olla hallussa jatko-opintoja ajatellen.
Opinnäytetyössämme syvensimme sekä omaa biokemian tietämystämme, että verkko-opiskelumateriaalin laadintaa ja verkkopedagogiikkaa koskevaa tietoperustaamme. Verkkomateriaalin laatimisen aloitimme kartoittamalla biokemian perusopintojen opetussuunnitelman mukaisia kriteerejä osaamistavoitteista ja sisällöstä. Päädyimme toteuttamaan verkko-opiskelumateriaalimme kurssimuotoisena Moodle -alustalle (Modular object-oriented dynamic learning enviroment).
Keräsimme palautetta alemman vuosikurssin opiskelijoilta, joilla verkko-opiskelumateriaali oli testikäytössä biokemian perusteiden –kurssin aikana syksyllä 2016. Opinnäytetyöprosessin aikana saimme palautetta myös ohjaavilta opettajilta sekä vertaisarvioijina toimineelta bioanalytiikan opiskelijalta. Kirjallisen palautteen perusteella onnistuimme verkkokurssin luomisessa. Vastaajista suurimmalla osalla biokemian tietämys oli vähäistä tai sitä oli jonkin verran. Lähes kaikki olivat sitä mieltä, että verkkokurssi edisti heidän biokemian oppimistaan ja he pystyivät hyödyntämään sitä lähiopetuksen tukena. Oppimateriaalit olivat vastaajien mielestä monipuolisesti esitetty ja jokaisen vastaajan mukaan sisältö oli selkeä ja helposti ymmärrettävä.
Verkkomuotoinen tuote on helposti päivitettävissä ja se voidaan muokata kokonaan verkossa suoritettavaksi opintojaksoksi. Verkkomateriaali luo mahdollisuuksia sekä tuotteen tilaajalle, että opiskelijoille tarjoamalla vaihtoehdon monimuotoiseen opiskeluun.
Opinnäytetyössämme syvensimme sekä omaa biokemian tietämystämme, että verkko-opiskelumateriaalin laadintaa ja verkkopedagogiikkaa koskevaa tietoperustaamme. Verkkomateriaalin laatimisen aloitimme kartoittamalla biokemian perusopintojen opetussuunnitelman mukaisia kriteerejä osaamistavoitteista ja sisällöstä. Päädyimme toteuttamaan verkko-opiskelumateriaalimme kurssimuotoisena Moodle -alustalle (Modular object-oriented dynamic learning enviroment).
Keräsimme palautetta alemman vuosikurssin opiskelijoilta, joilla verkko-opiskelumateriaali oli testikäytössä biokemian perusteiden –kurssin aikana syksyllä 2016. Opinnäytetyöprosessin aikana saimme palautetta myös ohjaavilta opettajilta sekä vertaisarvioijina toimineelta bioanalytiikan opiskelijalta. Kirjallisen palautteen perusteella onnistuimme verkkokurssin luomisessa. Vastaajista suurimmalla osalla biokemian tietämys oli vähäistä tai sitä oli jonkin verran. Lähes kaikki olivat sitä mieltä, että verkkokurssi edisti heidän biokemian oppimistaan ja he pystyivät hyödyntämään sitä lähiopetuksen tukena. Oppimateriaalit olivat vastaajien mielestä monipuolisesti esitetty ja jokaisen vastaajan mukaan sisältö oli selkeä ja helposti ymmärrettävä.
Verkkomuotoinen tuote on helposti päivitettävissä ja se voidaan muokata kokonaan verkossa suoritettavaksi opintojaksoksi. Verkkomateriaali luo mahdollisuuksia sekä tuotteen tilaajalle, että opiskelijoille tarjoamalla vaihtoehdon monimuotoiseen opiskeluun.