Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

3D-animaation yhdistäminen live-kuvaan : 3D-objektien ja live-kuvan dynaamisen valotilanteen vuorovaikutus

Lehtinen, Jyrypekka (2017)

 
Avaa tiedosto
Lehtinen_Jyrypekka.pdf (5.055Mt)
Lataukset: 


Lehtinen, Jyrypekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127919
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö tutkielman tavoitteena oli ensisijaisesti selvittää, mitä tulisi ottaa huomioon kuvakerronnan kohtauksen rakentamis- ja toteutusvaiheessa, kun tarkoitus on käyttää 3D-animaatiota upotettuna live-kuvaan. Yritin erityisesti rakenteellisesti avata dynaamisen interaktion rakentamista 3D-materiaalin ja oikean maailman valotilanteen välille. Sekä korostaa mahdollisuuksia käyttää 3D-kamera träkkäystä ja moderneja 3D-grafiikka työkaluja erilaisissa toteutuksissa, joissa muut tavat voisivat olla liian työläitä.

Kävin aiheen teoriaa läpi osissa, jotka ovat karkeasti jaoteltu kohtauksen rakentamisen päävaiheisiin. Aloitin kuvausten valmistelusta ja päätin 3D-materiaalin ja live-kuvan lopulliseen yhdistämiseen. Yritin käsitellä teoriaosuutta yleisellä tasolla, joka ei ole sidottu mihinkään erityiseen ohjelmaan. Taustatyö perustuu laajalti omaan kokemukseeni aiheesta, mutta tukeutuu myös tunnettuun alan teokseen. Huomioitani tutkielman ohessa toteutetusta omasta käytännön työstäni kuljetan vaiheittain mukana lukujen lopussa. Oman projektini huomiot koskevat erityisesti sen toteuttamiseen käytettyä ohjelmistoa.

Oma projektini on toteutettu Blender 3D -ohjelmistolla ja sen monipuolisilla moduuleilla. Blender 3D on avoimen lähdekoodin ohjelma, jota ei perinteisesti ole aiemmin käytetty visuaalisten efektien tuottamiseen elokuvissa, johtuen sen puutteellisista ominaisuuksista verrattuna muihin alan johtaviin ohjelmistoihin. Mahdollisuus kuitenkin toteuttaa projekti Blender 3D -ohjelmalla korostaa erilaisia tapoja päästä samaan lopputulokseen.

Kirjoitin tämän tutkielman pääasiallisesti oman tietämykseni syventämiseksi 3D-animaation käyttämisestä visuaalisena efektinä elokuvassa. Sen lisäksi se voi avata aihetta muille, joilla on kiinnostusta, mutta ei niin paljon kokemusta kyseisestä toteutustavasta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste