Undersökning av resebolags intresse för gruppresor till Sydafrika till Fotbolls-VM
Enlund, Pontus (2010)
Enlund, Pontus
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004216698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004216698
Tiivistelmä
FotbollsVM är en stor marknadsmöjlighet för det värdland som ordnar turneringen. Detta arbete kommer att behandla lokala finländska resebolags interesse för att organisera gruppresor till Sydafrika och VM. Den teoretiska sidan av arbetet kommer att behandla turism som fenomen, VM´s ekonomiska betydelse, kostnader för spelen, pass och visumfrågor. Den empiriska delen utgår från intervjuer som genomförts med tre olika företag. Intervjuerna kommer att ge svar på frågor som rör resande i Sydafrika samt även deras intresse för VM som resemål. Undersökningen visar att intresset överlag är väldigt svalt för sådana resor, i alla fall i form av gruppresor, men att det är relativt enkelt att som privatperson att få erbjudanden ner till VM, förutsatt att man ordnar biljetter själv. The Soccer World Cup is a huge marketing opportunity for the hosting country. This thesis will discuss the interest shown by Finnish Travel Agencies to arrange group travels to South Africa and the World Cup. The theoretical part of this work will discuss such topics as tourism, the financial aspects of arranging the World Cup as well as visas and passport requirements. The empirical part consists of three interviews with travel agencies in Finland. During this part of the thesis I will discuss such issues as arranging travels to South Africa as well as the interest generated by the World Cup. This study will show that the interest shown is generally rather low, but that there are no problems with going there by oneself, provided that you have the ticket for the World Cup.