Tunnelmamarkkinointi ja elokuvakerronta mainosvideoissa : Case: Kia Niro, Hero's Journey
Heikkinen, Petri (2017)
Heikkinen, Petri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158171
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan elokuvakerronnan ja mainosvideoiden suhdetta. Työn tavoitteena on määrittää, millä elokuvakerronnallisilla keinoilla mainosvideon tunnelmaan voi vaikuttaa.
Tutkielmassa perehdytään mainosvideoihin tekijöiden näkökulmasta, tunnelmamarkkinoinnin teoriaan sekä elokuvakeronnallisiin tehokeinoihin, joita peilataan työn case-esimerkkiin, Kian vuoden 2017 Super Bowl -mainokseen. Työn teoria perustuu teoriakirjoihin ja puolistrukturoituun haastatteluun sekä tekijän omaan kompetenssiin.
Vuonna 2017, aikana jolloin videosta puhutaan markkinoinnissa enemmän kuin koskaan aiemmin, työ toimii hyvänä johdatuksena elokuvakerronnallisiin tehokeinoihin sekä mainosvideoihin ja sen avulla on mahdollista kehittää mainosvideon suunnitteluprosessia. Vaikka tutkielma käsittelee elokuvakerronnan ja mainosvideoiden suhdetta pääosin brändillisten mainosvideoiden kautta, työtä voidaan soveltaa myös muunlaisten mainosvideoiden suunnittelussa. Työstä on eniten hyötyä aloittelevalle mainonnan suunnittelijalle.
Tutkielmassa perehdytään mainosvideoihin tekijöiden näkökulmasta, tunnelmamarkkinoinnin teoriaan sekä elokuvakeronnallisiin tehokeinoihin, joita peilataan työn case-esimerkkiin, Kian vuoden 2017 Super Bowl -mainokseen. Työn teoria perustuu teoriakirjoihin ja puolistrukturoituun haastatteluun sekä tekijän omaan kompetenssiin.
Vuonna 2017, aikana jolloin videosta puhutaan markkinoinnissa enemmän kuin koskaan aiemmin, työ toimii hyvänä johdatuksena elokuvakerronnallisiin tehokeinoihin sekä mainosvideoihin ja sen avulla on mahdollista kehittää mainosvideon suunnitteluprosessia. Vaikka tutkielma käsittelee elokuvakerronnan ja mainosvideoiden suhdetta pääosin brändillisten mainosvideoiden kautta, työtä voidaan soveltaa myös muunlaisten mainosvideoiden suunnittelussa. Työstä on eniten hyötyä aloittelevalle mainonnan suunnittelijalle.