Kiinteistöjen tilapäiskäytön haasteet ja mahdollisuudet : Tapaus Helsingin yliopiston Geo- ja maantieteiden laitoksen Tilapioneerit-projektikurssi
Rieder, Daniel (2017)
Rieder, Daniel
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127972
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin tilapäiskäytön haasteita ja mahdollisuuksia. Lähestyn aihetta Helsingin yliopiston Geo- ja maantieteen laitoksen vuosina 2013-2016 järjestämien Tilapioneerit-projektikurssien kautta. Kurssien teemana oli tilapäiskäytöt aluekehittämisen välineenä. Työni on tapaustutkimus, jonka aineisto koostuu kurssien opiskelijoiden laatimista ennakkotöistä sekä loppuraporteista. Niissä opiskelijat ideoivat tilapäiskäyttökonsepteja kulloisellekin kohdealueelle sekä pohtivat tuotantojen mahdollisuuksia ja haasteita.
Työni teoreettinen pohja on tilapäiskäytöissä, ja tarkastelen niitä osana laajempaa kaupunkikehitystä. Tilapäiskäytöillä tarkoitetaan tyhjillään tai vajaakäytössä olevan rakennuksen tai maa-alueen väliaikaista aktivointia johonkin muuhun kuin alkuperäiseen käyttötarkoitukseen. Monissa tapauksissa tilapäiskäytöt luovat kasvualustan lukuisille omaehtoisille kulttuuritoiminnoille joko tilapäisesti tai pysyvästi.
Tuottajan rooli voi tilapäiskäytöissä vaihdella niin fasilitaattorin kuin itse tilapäiskäyttäjän välillä. Tilapioneerit-projektikurssilla opiskelijat saivat hetkellisesti mahdollisuuden kokeilla tilapäiskäyttäjän asemaa ja kurssin järjestäjät toimivat fasilitaattoreina. Toimin itse kurssilla avustavassa roolissa 2013-2014 sekä tuottajana vuonna 2016. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että tilapäiskäyttö nähdään moneen eri käyttötarkoitukseen soveltuvana työkaluna, joka ei aina vaadi suuria resursseja.
Opiskelijoiden vastauksissa korostuivat erityisesti mahdollisuudet yhteisöllisen ja osallistavan toiminnan toteuttamiseen. Nimetyt haasteet liittyivät esimerkiksi pelkoon toiminnan vastustamisesta tai korkeasta osallistumiskynnyksestä, joka tekisi tapahtumasta vaikeasti lähestyttävän.
Esiin nousi myös poikkeuksellisten, ei-tapahtumakäyttöön alun perin suunniteltujen tilojen asettamat vaatimukset. Tulosten pohjalta voidaankin todeta, että erityisesti haastavissa tiloissa toteutetuissa väliaikaiskäytöissä ammattituottajan rooli vähintään fasilitoijana tai mentorina nousee onnistumisen kannalta erityisen tärkeäksi.
Työni teoreettinen pohja on tilapäiskäytöissä, ja tarkastelen niitä osana laajempaa kaupunkikehitystä. Tilapäiskäytöillä tarkoitetaan tyhjillään tai vajaakäytössä olevan rakennuksen tai maa-alueen väliaikaista aktivointia johonkin muuhun kuin alkuperäiseen käyttötarkoitukseen. Monissa tapauksissa tilapäiskäytöt luovat kasvualustan lukuisille omaehtoisille kulttuuritoiminnoille joko tilapäisesti tai pysyvästi.
Tuottajan rooli voi tilapäiskäytöissä vaihdella niin fasilitaattorin kuin itse tilapäiskäyttäjän välillä. Tilapioneerit-projektikurssilla opiskelijat saivat hetkellisesti mahdollisuuden kokeilla tilapäiskäyttäjän asemaa ja kurssin järjestäjät toimivat fasilitaattoreina. Toimin itse kurssilla avustavassa roolissa 2013-2014 sekä tuottajana vuonna 2016. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että tilapäiskäyttö nähdään moneen eri käyttötarkoitukseen soveltuvana työkaluna, joka ei aina vaadi suuria resursseja.
Opiskelijoiden vastauksissa korostuivat erityisesti mahdollisuudet yhteisöllisen ja osallistavan toiminnan toteuttamiseen. Nimetyt haasteet liittyivät esimerkiksi pelkoon toiminnan vastustamisesta tai korkeasta osallistumiskynnyksestä, joka tekisi tapahtumasta vaikeasti lähestyttävän.
Esiin nousi myös poikkeuksellisten, ei-tapahtumakäyttöön alun perin suunniteltujen tilojen asettamat vaatimukset. Tulosten pohjalta voidaankin todeta, että erityisesti haastavissa tiloissa toteutetuissa väliaikaiskäytöissä ammattituottajan rooli vähintään fasilitoijana tai mentorina nousee onnistumisen kannalta erityisen tärkeäksi.