Harjoitteleminen musiikinopiskelijan arjessa : Ammattiopiskelijan ajatuksia harjoittelemisesta ja esiintymisestä
Mattila, Jenni (2017)
Mattila, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158261
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käyn läpi instrumentin harjoittelemiseen liittyviä aiheita, joita olen kohdannut omassa ammattiopiskelussani. Omien kokemusteni lisäksi olen etsinyt tietoa myös erilaisista kirjallisista lähteistä. Harjoittelemisen ohella käsittelen työssäni myös esiintymistä sekä harjoittelun opettamista.
Opinnäytetyössäni halusin selvittää mitä eri vaiheita harjoittelemiseen liittyy. Ensiksi käsittelen motivaatiota ja syitä harjoittelemiselle, minkä jälkeen pohdin harjoittelemisen aikatauluttamista, tavoitteita ja harjoittelun määrää. Kolmannessa luvussa käyn läpi mitä harjoittelukopissa tapahtuu liittyen kappaleen aloittamiseen, ulkoa muistamiseen ja ylläpitämiseen. Olen halunnut pohtia myös mentaaliharjoittelun keinoja sekä keskittymisen laatua harjoittelukopissa. Lisäksi tutustun läsnäolon ja mindfulnessin tapoihin. Luvussa neljä pohdin esiintymistä, siihen valmistautumista, esiintymisjännitystä sekä itse esiintymistilannetta. Viimeisessä luvussa olen halunnut käsitellä harjoittelemisen opettamista varsinkin nuoremmille oppilaille.
Pohdin harjoittelua lähinnä pianistisesta näkökulmasta, mutta uskon samojen asioiden olevan sovellettavissa myös muille instrumenteille. Työssäni käsittelen omakohtaisesti vastaani tulleita ajatuksia harjoittelemisesta ja aiheista, joista on varmasti monia mielipiteitä. Toivonkin työni antavan uusia ajatuksia harjoitteluun, sen opettamiseen ja vahvistavan omia harjoitteluun liittyviä ajatuksia eri-ikäisille harrastajille ja ammattiopiskelijoille.
Opinnäytetyössäni halusin selvittää mitä eri vaiheita harjoittelemiseen liittyy. Ensiksi käsittelen motivaatiota ja syitä harjoittelemiselle, minkä jälkeen pohdin harjoittelemisen aikatauluttamista, tavoitteita ja harjoittelun määrää. Kolmannessa luvussa käyn läpi mitä harjoittelukopissa tapahtuu liittyen kappaleen aloittamiseen, ulkoa muistamiseen ja ylläpitämiseen. Olen halunnut pohtia myös mentaaliharjoittelun keinoja sekä keskittymisen laatua harjoittelukopissa. Lisäksi tutustun läsnäolon ja mindfulnessin tapoihin. Luvussa neljä pohdin esiintymistä, siihen valmistautumista, esiintymisjännitystä sekä itse esiintymistilannetta. Viimeisessä luvussa olen halunnut käsitellä harjoittelemisen opettamista varsinkin nuoremmille oppilaille.
Pohdin harjoittelua lähinnä pianistisesta näkökulmasta, mutta uskon samojen asioiden olevan sovellettavissa myös muille instrumenteille. Työssäni käsittelen omakohtaisesti vastaani tulleita ajatuksia harjoittelemisesta ja aiheista, joista on varmasti monia mielipiteitä. Toivonkin työni antavan uusia ajatuksia harjoitteluun, sen opettamiseen ja vahvistavan omia harjoitteluun liittyviä ajatuksia eri-ikäisille harrastajille ja ammattiopiskelijoille.