Tiedonkeruun analysointi moottoriurheilussa
Korva, Matias (2017)
Korva, Matias
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158264
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaaja on Oulun ammattikorkeakoulun Ultra-hanke. Tut-kimuksessa perehdyttiin ajoneuvojen tiedonkeruun käyttöön moottoriurhei-lussa. Tiedonkeruun analysointia tutkittiin sen automatisointia silmällä pitäen. Tiedonkeruun analysointi jaettiin kuljettajaa seuraavaan ja autoa seuraavaan pääosiin ja niitä tarkasteltiin eri ajotilanteissa kuten kiihdytyksessä, jarrutuksessa sekä kaarreajossa. Tavoitteena oli tutkia ajotilanteiden analysointia, jotta voidaan tehdä analysointia automatisoivia ehtoja.
Tutkimuksessa käytettiin moottoriurheilussa käytettäviä Motecin valmistamia L120- ja C187-tiedonkeruujärjestelmiä. Testiajoja ajettiin kahdella erilaisella henkilöautolla talvi- ja kesä ajo-olosuhteissa. Testiajot sisälsivät kaarreajoko-keet, joissa haettiin yli- ja aliohjauksia, Suoran kiihdytyskokeita sekä jarrutusko-keita.
Tutkimuksessa saatiin tiedonkeruun analysoinnin avulla tutkittua yleisimpiä ja selkeimpiä ajotilanteita ja ajoneuvon käyttäytymistä näissä tilanteissa. Kaar-reajokokeissa saatiin havaittua yli- ja aliohjauksien syntyminen, sekä jarrutus ja kiihdytys kokeissa suorituskykyyn vaikuttavat tekijät. Tutkimuksessa suoritetut ajokokeet on helposti toistettavissa ja tutkimustyö on pohjatyötä jatkuvalle Ultra-hankkeen tiedonkeruun kehitystyölle.
Tutkimuksessa käytettiin moottoriurheilussa käytettäviä Motecin valmistamia L120- ja C187-tiedonkeruujärjestelmiä. Testiajoja ajettiin kahdella erilaisella henkilöautolla talvi- ja kesä ajo-olosuhteissa. Testiajot sisälsivät kaarreajoko-keet, joissa haettiin yli- ja aliohjauksia, Suoran kiihdytyskokeita sekä jarrutusko-keita.
Tutkimuksessa saatiin tiedonkeruun analysoinnin avulla tutkittua yleisimpiä ja selkeimpiä ajotilanteita ja ajoneuvon käyttäytymistä näissä tilanteissa. Kaar-reajokokeissa saatiin havaittua yli- ja aliohjauksien syntyminen, sekä jarrutus ja kiihdytys kokeissa suorituskykyyn vaikuttavat tekijät. Tutkimuksessa suoritetut ajokokeet on helposti toistettavissa ja tutkimustyö on pohjatyötä jatkuvalle Ultra-hankkeen tiedonkeruun kehitystyölle.