Toimintapäivien suunnittelu, toteutus ja arviointi alakouluikäisten kasvisten ja hedelmien syönnin lisäämiseksi
Halme, Sanni; Heiskanen, Salla (2017)
Halme, Sanni
Heiskanen, Salla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158238
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Viisi per päivä -kampanjan kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten kasvisten ja hedelmien syönnin lisäämiseen pyrkiviä toimintapäiviä alakouluissa. Toimintapäivien tavoitteena on innostaa lapsia lisäämään kasvisten ja hedelmien syöntiä, näin edistäen heidän terveyttään. Tutkimusten mukaan Suomessa vain viidesosa lapsista syö kasviksia ja hedelmiä päivittäin saantisuositusten mukaisesti.
Perehdyimme muihin aiemmin aiheesta tehtyihin tutkimuksiin ja terveyskampanjoihin. Kerätyn tiedon pohjalta suunnittelimme ja toteutimme toimintapäiviä alakouluissa Uudellamaalla. Toimintapäivien aikana kirjasimme ylös lasten lausahduksia, joita arvioimalla teimme johtopäätöksiä toimintapäivien ja opinnäytetyön tavoitteiden saavuttamisesta.
Tässä opinnäytetyössä kuvataan havainnollistaen ja tarkasti toimintapäivien suunnittelun ja toteutuksen vaiheet. Opinnäytetyössä kuvataan toimintapäivien tieto- ja taitotuntien suunnittelua ja toteutusta, kampanjan sosiaalisen median luomista ja ylläpitoa, kampanjan pelin eri osien suunnittelua sekä tarvittavien materiaalien hankkimista.
Toimintapäivät koostuivat kahdesta eri osiosta, tieto- ja taitotunnista. Niiden tarkoituksena oli innostaa lapsia syömään enemmän kasviksia ja hedelmiä, lisätä tietämystä erilaisista kasviksista ja hedelmistä sekä vähentää ennakkoluuloja niitä kohtaan.
Lasten lausahduksista ja toimintapäivien yleisestä ilmapiiristä pääteltiin, että lapset olivat pääsääntöisesti innostuneita toimintapäivistä. Toimintapäivien jälkeen lapset kertoivat toivovansa, että kotiin ostettaisiin enemmän kasviksia ja hedelmiä. Moni lapsista kertoi, että heidän ennakko-oletuksensa siitä, että kaikki kasvikset ovat pahanmakuisia, kumoutui toimintapäivän aikana. Moni lapsista toivoi, että samanlainen toimintapäivä järjestettäisiin pian uudestaan.
Kouluterveydenhoitajat, opettajat ja huoltajat voivat halutessaan hyödyntää tässä opinnäytetyössä käytettyä toimintapäivien kaksiosaista tieto- ja taitotunti -toimintamallia. Opinnäytetyötä hyödyntäen lukija voi järjestää itse lasten kasvisten ja hedelmien syöntiin tai muuhun terveyttä edistävään toimintaan kannustavia toimintapäiviä.
Perehdyimme muihin aiemmin aiheesta tehtyihin tutkimuksiin ja terveyskampanjoihin. Kerätyn tiedon pohjalta suunnittelimme ja toteutimme toimintapäiviä alakouluissa Uudellamaalla. Toimintapäivien aikana kirjasimme ylös lasten lausahduksia, joita arvioimalla teimme johtopäätöksiä toimintapäivien ja opinnäytetyön tavoitteiden saavuttamisesta.
Tässä opinnäytetyössä kuvataan havainnollistaen ja tarkasti toimintapäivien suunnittelun ja toteutuksen vaiheet. Opinnäytetyössä kuvataan toimintapäivien tieto- ja taitotuntien suunnittelua ja toteutusta, kampanjan sosiaalisen median luomista ja ylläpitoa, kampanjan pelin eri osien suunnittelua sekä tarvittavien materiaalien hankkimista.
Toimintapäivät koostuivat kahdesta eri osiosta, tieto- ja taitotunnista. Niiden tarkoituksena oli innostaa lapsia syömään enemmän kasviksia ja hedelmiä, lisätä tietämystä erilaisista kasviksista ja hedelmistä sekä vähentää ennakkoluuloja niitä kohtaan.
Lasten lausahduksista ja toimintapäivien yleisestä ilmapiiristä pääteltiin, että lapset olivat pääsääntöisesti innostuneita toimintapäivistä. Toimintapäivien jälkeen lapset kertoivat toivovansa, että kotiin ostettaisiin enemmän kasviksia ja hedelmiä. Moni lapsista kertoi, että heidän ennakko-oletuksensa siitä, että kaikki kasvikset ovat pahanmakuisia, kumoutui toimintapäivän aikana. Moni lapsista toivoi, että samanlainen toimintapäivä järjestettäisiin pian uudestaan.
Kouluterveydenhoitajat, opettajat ja huoltajat voivat halutessaan hyödyntää tässä opinnäytetyössä käytettyä toimintapäivien kaksiosaista tieto- ja taitotunti -toimintamallia. Opinnäytetyötä hyödyntäen lukija voi järjestää itse lasten kasvisten ja hedelmien syöntiin tai muuhun terveyttä edistävään toimintaan kannustavia toimintapäiviä.