Ihmisäänen tunnemerkitys elokuvan äänisuunnittelussa
Vieri, Kristian (2017)
Vieri, Kristian
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168377
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja koostuu tästä kirjallisesta osasta ja teososasta, joka on tekijän äänisuunnittelema lyhyt fiktioelokuva Vita Fortuna (2017). Opinnäytetyö käsittelee ihmisäänen tunnemerkitystä elokuvakerronnassa. Työssä pohditaan, miten ihmisääntä voidaan käyttää osana äänisuunnittelua. Dialogi on yksi elokuvakerronnan keskeisimmistä elementeistä, koska juoni rakentuu hahmojen välisestä kommunikaatiosta. Dialogin informatiivisen sisällön lisäksi ihmisääni sisältää kuitenkin paljon elementtejä, jotka vaikuttavat tarinamaailman hahmottamiseen tunnetasolla.
Opinnäytetyön teoriaosassa selvitetään muun muassa, miten ihmisääni tuotetaan ja havaitaan. Työssä pohditaan, miten fonetiikan tutkimustuloksia hyödyntämällä näyttelijä pystyy kehittämään ääni-ilmaisuansa. Työssä tarkastellaan myös ihmisäänen kauneusihanteita ja mietitään, miten tietoa voidaan hyödyntää valittaessa näyttelijöitä.
Työssä selvitetään, miten ohjaaja ja äänisuunnittelija pystyvät tekemään ratkaisuja, joissa hyödynnetään ihmisääntä. Aihetta käsitellään haastattelujen, elokuvaesimerkkien ja kirjoittajan oman kokemuspohjan avulla. Työssä on haastateltu ammattinäyttelijöitä äänenkäytöstä. Haastattelut on toteutettu teemahaastatteluina. Lisäksi työssä reflektoidaan teososan äänisuunnittelua, jossa on keskitytty tarinamaailman hahmojen ääni-ilmaisun suunnitteluun ja kehittämiseen. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda ymmärrystä dialogin tunnetasolla tulkittaviin elementteihin.
Aineistona tässä opinnäytetyössä on käytetty fonetiikan kirjallisuutta, kognitiivisia havaintokokeita, elokuvakirjallisuutta, ammattinäyttelijöiden henkilöhaastatteluita sekä aiheeseen liittyviä elokuvia.
Opinnäytetyön teoriaosassa selvitetään muun muassa, miten ihmisääni tuotetaan ja havaitaan. Työssä pohditaan, miten fonetiikan tutkimustuloksia hyödyntämällä näyttelijä pystyy kehittämään ääni-ilmaisuansa. Työssä tarkastellaan myös ihmisäänen kauneusihanteita ja mietitään, miten tietoa voidaan hyödyntää valittaessa näyttelijöitä.
Työssä selvitetään, miten ohjaaja ja äänisuunnittelija pystyvät tekemään ratkaisuja, joissa hyödynnetään ihmisääntä. Aihetta käsitellään haastattelujen, elokuvaesimerkkien ja kirjoittajan oman kokemuspohjan avulla. Työssä on haastateltu ammattinäyttelijöitä äänenkäytöstä. Haastattelut on toteutettu teemahaastatteluina. Lisäksi työssä reflektoidaan teososan äänisuunnittelua, jossa on keskitytty tarinamaailman hahmojen ääni-ilmaisun suunnitteluun ja kehittämiseen. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda ymmärrystä dialogin tunnetasolla tulkittaviin elementteihin.
Aineistona tässä opinnäytetyössä on käytetty fonetiikan kirjallisuutta, kognitiivisia havaintokokeita, elokuvakirjallisuutta, ammattinäyttelijöiden henkilöhaastatteluita sekä aiheeseen liittyviä elokuvia.