Pelaajan Ohjaaminen Visuaalisin Keinoin
From, Matias (2017)
From, Matias
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168415
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni idea on erilaiset visuaaliset keinot millä videpeleissä tekijä pystyy ohjaamaan ja johdattelemaan pelaajaa. Olen Metropolian kautta saanut kiinnostuksen videopelien kenttäsuunnitteluun ja tämä aspekti kenttäsuunnittelua on kiinnostanut minua jo pidemmän aikaa.
Työssäni käyn läpi monia eri keinoja, joista kerron omia mietteitäni milloin niitä kannattaa soveltaa ja miten. Annan samalla esimerkkejä peleistä joissa näitä keinoja on käytetty.
Moni aspekti on hyvinkin psykologista, mutta lähestyn näitä yksinkertaisesti graafikon silmien kautta. Ideana tämän päämääränä olevan että tämä opinnäytetyö voisi toimia apuvälineenä muille kenttäsuunnittelusta kiinnostuneille jatkossa. Se tarjoaa hyvän lähtöpisteen tekijälle, jota kiinnostaa mikä saa pelaajan liikkumaan eteenpäin peleissä.
Työssäni käyn läpi monia eri keinoja, joista kerron omia mietteitäni milloin niitä kannattaa soveltaa ja miten. Annan samalla esimerkkejä peleistä joissa näitä keinoja on käytetty.
Moni aspekti on hyvinkin psykologista, mutta lähestyn näitä yksinkertaisesti graafikon silmien kautta. Ideana tämän päämääränä olevan että tämä opinnäytetyö voisi toimia apuvälineenä muille kenttäsuunnittelusta kiinnostuneille jatkossa. Se tarjoaa hyvän lähtöpisteen tekijälle, jota kiinnostaa mikä saa pelaajan liikkumaan eteenpäin peleissä.