Kerronnan keinot ajan ja rytmin monipuoliseen esittämiseen sarjakuvassa : Tarkastelussa painettu ja digitaalinen sarjakuva
Rantila, Rosa-Nina (2017)
Rantila, Rosa-Nina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168468
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa ja pohtia kerronnan keinoja, joilla kuvalliseen kerrontaan voidaan saada vahvempi immersio ja yleinen soljuvuus sekä ymmärrettävyys. Tutkimuksen painopiste on ajan kulun kokemisessa, sen tulkinnassa ja ominaisuuksissa, joilla siihen voidaan vaikuttaa. Tutkimuksessa on käytetty empiiristä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kirjallisten tutkivien teosten lisäksi aineistona on käytetty erilaisia painettuja ja digitaalisia sarjakuvia. Tutkimustulokset perustuvat lähdeaineiston monitahoiseen tarkasteluun ja vertailuun sekä havaintojen löytymiseen opinnäytetyön toteutuksellisen osuuden kautta. Tein sitä varten itse sarjakuvasivuja, joiden suunnittelussa pohdin ja kokeilin erilaisia ratkaisuja ajan kulkemisen esittämiseksi.
Sarjakuva on taiteenlaji, jossa paikallaan olevilla kuvilla pyritään esittämään liikettä ja tapahtumia. Kokemukseen ajan kulumisesta voidaan vaikuttaa käyttämällä eri tavoin sivuelementtien muotoilua, asettelua, ääntä ja liikettä. Ääntä voivat olla puhekuplat, ääniefektit ja oikea ääni. Liikkeeseen lukeutuvat ruutujen muoto, ruutuvälit, vauhtiviivat ja animaatiot.
Opinnäytetyö osoittaa, että kokemukseen ajan kulumisesta sarjakuvassa voidaan vaikuttaa monilla eri ominaisuuksilla. Jos poisluetaan sarjakuvan varsinainen sisältö, suurimman vaikutuksen muodostavat sivun elementtien muotoilu eli sivuasettelu, ääntä kuvaavat metodit, ruutuvälit ja näiden kaikkien suhde toisiinsa.
Sarjakuva on taiteenlaji, jossa paikallaan olevilla kuvilla pyritään esittämään liikettä ja tapahtumia. Kokemukseen ajan kulumisesta voidaan vaikuttaa käyttämällä eri tavoin sivuelementtien muotoilua, asettelua, ääntä ja liikettä. Ääntä voivat olla puhekuplat, ääniefektit ja oikea ääni. Liikkeeseen lukeutuvat ruutujen muoto, ruutuvälit, vauhtiviivat ja animaatiot.
Opinnäytetyö osoittaa, että kokemukseen ajan kulumisesta sarjakuvassa voidaan vaikuttaa monilla eri ominaisuuksilla. Jos poisluetaan sarjakuvan varsinainen sisältö, suurimman vaikutuksen muodostavat sivun elementtien muotoilu eli sivuasettelu, ääntä kuvaavat metodit, ruutuvälit ja näiden kaikkien suhde toisiinsa.