Online Video as a Marketing Tool : A quantitative survey on video marketing habits
Boman, Kalle; Raijonkari, Kalle (2017)
Boman, Kalle
Raijonkari, Kalle
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117667
Tiivistelmä
Mobiiliteknologian sekä nopeiden langattomien verkkojen suunnaton viimeaikainen kehitys on johtanut valtavaan videomateriaalin määrän kasvuun verkossa. Koska kuluttajat viettävät yhä enemmän aikaa internetin videotarjonnan parissa, tuotteiden sekä palveluiden markkinointi on luontaisesti saavuttanut saman median.
Tutkimuksen päämäärä oli tarkastella jyväskyläläisten pienten ja keskisuurten yritysten onlinevideomarkkinointitapoja sekä -asenteita. Työ toteutettiin toimeksiantona RecOn Productions Oy:lle, joka on paikallinen audiovisuaalinen tuotantoyhtiö. Tutkimuksen tulokset auttavat tuotantoyhtiötä ymmärtämään ja kartoittamaan videomarkkinoinnin kysyntää sekä asiakkaiden tarpeita. Tutkimus myös palvelee kaikkia, jotka ovat kiinnostuneita videomarkkinoinnin kehityksestä alueella.
Tutkimus toteutettiin keräämällä kattava teoreettinen tietopohja, joka johti määrällisen tutkimusmenetelmän valintaan. Kysely pohjattiin Google Forms alustalle ja toteutettiin sähköpostitse, puhelimitse sekä kasvokkain Jyväskylän alueella. Kyselyn tuottama data järjestettiin ja analysoitiin Microsoft Excelin avulla. Tämän jälkeen kyselyn tuloksia tutkittiin tutkimuskysymyksiin nojaten ja teoriapohjaan verraten.
Tutkimuksen tulokset antavat käsityksen siitä, käyttävätkö jyväskyläläiset yritykset videomarkkinointia ja jos käyttävät, niin kuinka sekä miksi. Havaittiin, että suurin osa paikallisista yrityksistä joko käyttää tai on kiinnostunut videosta markkinoinnin työkaluna. Videomarkkinoinnin haasteita ovat kuitenkin sen hinta, tuotantoon kuluva aika sekä hankaluus tuottaa mielenkiintoista sisältöä. Tästä huolimatta jyväskyläläiset yritykset pitävät videomarkkinointitoimiaan hyödyllisinä tavoitteisiinsa nähden.
Tutkimuksen päämäärä oli tarkastella jyväskyläläisten pienten ja keskisuurten yritysten onlinevideomarkkinointitapoja sekä -asenteita. Työ toteutettiin toimeksiantona RecOn Productions Oy:lle, joka on paikallinen audiovisuaalinen tuotantoyhtiö. Tutkimuksen tulokset auttavat tuotantoyhtiötä ymmärtämään ja kartoittamaan videomarkkinoinnin kysyntää sekä asiakkaiden tarpeita. Tutkimus myös palvelee kaikkia, jotka ovat kiinnostuneita videomarkkinoinnin kehityksestä alueella.
Tutkimus toteutettiin keräämällä kattava teoreettinen tietopohja, joka johti määrällisen tutkimusmenetelmän valintaan. Kysely pohjattiin Google Forms alustalle ja toteutettiin sähköpostitse, puhelimitse sekä kasvokkain Jyväskylän alueella. Kyselyn tuottama data järjestettiin ja analysoitiin Microsoft Excelin avulla. Tämän jälkeen kyselyn tuloksia tutkittiin tutkimuskysymyksiin nojaten ja teoriapohjaan verraten.
Tutkimuksen tulokset antavat käsityksen siitä, käyttävätkö jyväskyläläiset yritykset videomarkkinointia ja jos käyttävät, niin kuinka sekä miksi. Havaittiin, että suurin osa paikallisista yrityksistä joko käyttää tai on kiinnostunut videosta markkinoinnin työkaluna. Videomarkkinoinnin haasteita ovat kuitenkin sen hinta, tuotantoon kuluva aika sekä hankaluus tuottaa mielenkiintoista sisältöä. Tästä huolimatta jyväskyläläiset yritykset pitävät videomarkkinointitoimiaan hyödyllisinä tavoitteisiinsa nähden.