Lapsiperheiden tuen tarve positiivisen mielenterveyden edistämisessä – vanhempien näkökulmasta
Lampinen, Emmi; Larne, Venla (2017)
Lampinen, Emmi
Larne, Venla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168495
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kartoittaa lapsiperheiden tuen tarvetta positiivisen mielenterveyden edistämisessä vanhempien näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, minkälainen tuki koetaan lapsiperheissä positiivista mielenterveyttä ja hyvinvointia edistävänä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Haastattelumuotona käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut tehtiin yksilö- ja parihaastatteluina. Opinnäytetyön aineisto hankittiin haastattelemalla kymmentä alle kouluikäisen lapsen vanhempaa, joilla sai lisäksi olla jo kouluikäisiä lapsia. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen. Aineistosta etsittiin tutkimuskysymyksiin vastaavat ilmaisut, jotka pelkistettiin ja ryhmiteltiin samankaltaisuuden perusteella. Ryhmitellyistä pelkistyksistä muodostettiin ala- ja yläluokkia.
Tutkimuskysymyksillä haettiin vanhempien näkökulmaa siitä, minkälaista tukea lapsiperheet olivat saaneet edistääkseen positiivista mielenterveyttä, miten saatu tuki oli edistänyt lapsiperheen positiivista mielenterveyttä sekä minkälaista tukea lapsiperheet kokisivat tarvitsevansa positiivisen mielenterveyden edistämiseksi.
Tutkimustulokset osoittivat vanhempien saaneen positiivista mielenterveyttä edistävää emotionaalista, välineellistä ja tiedollista tukea sekä vertaistukea. Tulokset osoittivat, että vanhempien positiivista mielenterveyttä edistävät saadun tuen lisäksi vanhempien oma hyvinvointi ja arjen hallinta. Vanhemmat kokivat kaiken saamansa tuen vahvistaneen lapsiperheen arjessa selviytymistä ja näin ollen edistäneen positiivista mielenterveyttä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Haastattelumuotona käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut tehtiin yksilö- ja parihaastatteluina. Opinnäytetyön aineisto hankittiin haastattelemalla kymmentä alle kouluikäisen lapsen vanhempaa, joilla sai lisäksi olla jo kouluikäisiä lapsia. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen. Aineistosta etsittiin tutkimuskysymyksiin vastaavat ilmaisut, jotka pelkistettiin ja ryhmiteltiin samankaltaisuuden perusteella. Ryhmitellyistä pelkistyksistä muodostettiin ala- ja yläluokkia.
Tutkimuskysymyksillä haettiin vanhempien näkökulmaa siitä, minkälaista tukea lapsiperheet olivat saaneet edistääkseen positiivista mielenterveyttä, miten saatu tuki oli edistänyt lapsiperheen positiivista mielenterveyttä sekä minkälaista tukea lapsiperheet kokisivat tarvitsevansa positiivisen mielenterveyden edistämiseksi.
Tutkimustulokset osoittivat vanhempien saaneen positiivista mielenterveyttä edistävää emotionaalista, välineellistä ja tiedollista tukea sekä vertaistukea. Tulokset osoittivat, että vanhempien positiivista mielenterveyttä edistävät saadun tuen lisäksi vanhempien oma hyvinvointi ja arjen hallinta. Vanhemmat kokivat kaiken saamansa tuen vahvistaneen lapsiperheen arjessa selviytymistä ja näin ollen edistäneen positiivista mielenterveyttä.