Lastentarhanopettajien kokemuksia aggressiivisesti käyttäytyvästä lapsesta päiväkodissa
Lämpsä, Marjut (2017)
Lämpsä, Marjut
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127973
Tiivistelmä
Viime vuosina uutisissa on paljon puhuttu lasten lisääntyneestä aggressiivisesta käyttäytymisestä päiväkodeissa. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa lastentarhanopettajien kokemuksia aggressiivisesti käyttäytyvistä lapsista Vaasan kaupungin päiväkodeissa. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selventää lisäksi millä tavoin lasten aggressiivinen käyttäytyminen on ilmennyt päiväkodilla ja kokevatko lastentarhanopettajat tarvitsevansa lisäkoulutusta selvitäkseen haastavista tilanteista aggressiivisesti käyttäytyvien lasten kanssa.
Tutkimuksessa kerrotaan aluksi lapsen normaalista ja epänormaalista aggressiivisesta käyttäytymisestä, lisäksi nimetään syitä lapsen aggressiiviselle käyttäytymiselle. Tutkimuskysymykset jaettiin lastentarhanopettajille puolistrukturoidun kyselyn muodossa, jossa oli sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Lomakkeeseen lastentarhanopettajat myös nimesivät syitä, jotka heidän mielestään lisäävät lasten aggressiivista käyttäytymistä. Kyselylomakkeen vastauksia vertasin löydettyyn teoriaan. Lisäksi tutkimus käsittelee keinoja kohdata aggressiivisesti käyttäytyvä lapsi.
Tutkimustuloksista selvisi, että kaikki kyselyyn vastanneet lastentarhanopettajat olivat kohdanneet aggressiivisesti käyttäytyviä lapsia työssään. Osa koki lasten aggressiivisen käyttäytymisen lisääntyneen heidän työurallaan, osa taas koki että lasten aggressiivinen käyttäytyminen on pysynyt samana. Aggressiivisia tilanteita päiväkodeilla kohdataan kuitenkin lähes päivittäin lastentarhanopettajan työssä. Vastanneista lastentarhanopettajista suurin osa koki tarvitsevansa lisäkoulutusta, jotta tilanteet aggressiivisesti käyttäytyvien lasten kanssa voisi helpommin hallita päiväkodissa.
Tutkimuksessa kerrotaan aluksi lapsen normaalista ja epänormaalista aggressiivisesta käyttäytymisestä, lisäksi nimetään syitä lapsen aggressiiviselle käyttäytymiselle. Tutkimuskysymykset jaettiin lastentarhanopettajille puolistrukturoidun kyselyn muodossa, jossa oli sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Lomakkeeseen lastentarhanopettajat myös nimesivät syitä, jotka heidän mielestään lisäävät lasten aggressiivista käyttäytymistä. Kyselylomakkeen vastauksia vertasin löydettyyn teoriaan. Lisäksi tutkimus käsittelee keinoja kohdata aggressiivisesti käyttäytyvä lapsi.
Tutkimustuloksista selvisi, että kaikki kyselyyn vastanneet lastentarhanopettajat olivat kohdanneet aggressiivisesti käyttäytyviä lapsia työssään. Osa koki lasten aggressiivisen käyttäytymisen lisääntyneen heidän työurallaan, osa taas koki että lasten aggressiivinen käyttäytyminen on pysynyt samana. Aggressiivisia tilanteita päiväkodeilla kohdataan kuitenkin lähes päivittäin lastentarhanopettajan työssä. Vastanneista lastentarhanopettajista suurin osa koki tarvitsevansa lisäkoulutusta, jotta tilanteet aggressiivisesti käyttäytyvien lasten kanssa voisi helpommin hallita päiväkodissa.