Sisäisen asiakaspalvelun laadun mittaus ja kehittäminen : Finnlinesin osto-osaston asiakastyytyväisyyskysely
Korhonen, Marko (2017)
Korhonen, Marko
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178650
Tiivistelmä
Sisäisen asiakaspalvelun merkitystä yrityksissä ei aina täysin tunnisteta. Sanotaan, että sisäisen asiakaspalvelun laadun tulisi olla yhtä hyvää kuin ulkoisen asiakaspalvelun, sillä hyvä sisäisen asiakaspalvelu mahdollistaa ulkoisten asiakkaiden palvelun hyvin. Ostotoiminnan suoriutumista mittaavat perinteisiä mittarit ovat keskittyneet kustannusten analysoimiseen ja toimittajahallintaan, mutta ei niinkään mittamaan sisäisen palvelun laatua.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Finnlinesin osto-osaston sisäisten asiakkaiden kokemaa palvelun laatua, asiakastyytyväisyyttä, sekä kartoittaa tärkeimpiä kehityskohteita asiakaspalvelun parantamiseksi. Työn taustalla on Finnlinesin strateginen päätös keskittää kaikki laivojen hankinnat erilliselle osto-osastolle vuonna 2009, jonka jälkeen osto-osaston toiminta ja prosessit ovat kehittyneet, mutta asiakastyytyväisyyttä ei ole aiemmin tutkittu tai mitattu. Motivaationa tutkimukselle oli halu ymmärtää ja kuunnella sisäisiä asiakkaita paremmin, kartoittaa tärkeimmät kehityskohteet asiakaspalvelun parantamiseksi ja laatia näiden perusteella suunnitelma toiminnan kehittämiseksi.
Tutkimusmenetelmänä oli kyselytutkimus, joka suoritettiin Questback-ohjelmistolla verkossa. Tutkimuksen rajauksena oli Finnlinesin osto-osaston suurin sisäinen asiakas, Finnlines Ship Management ja kysely kohdistettiin varsinaisille loppukäyttäjille, aluksilla työskenteleville henkilöille, jotka vastaavat tilauspyyntöjen laatimisesta. Tulosten perusteella Finnlinesin osto-osaston asiakaspalvelu ollaan kohtuullisen tyytyväisiä. Selkeää parannusta toivottiin kuitenkin tilauspyyntöjen käsittelyaikoihin, sekä kokonaistoimitusaikoihin. Etenkin pienten tilausten osalta hankintaprosessi koettiin raskaaksi ja hankintojen It-järjestelmän käyttöä pidettiin haastavana. Tutkimuksen perusteella laadittiin jatkuva mittari osto-osaston sisäisen asiakaspalvelun laadun parantamiseksi osana ostotoiminnan kehittämistä, sekä aloitettiin uusia käytäntöjä kyselyssä nousseiden parannusehdotusten huomioimiseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Finnlinesin osto-osaston sisäisten asiakkaiden kokemaa palvelun laatua, asiakastyytyväisyyttä, sekä kartoittaa tärkeimpiä kehityskohteita asiakaspalvelun parantamiseksi. Työn taustalla on Finnlinesin strateginen päätös keskittää kaikki laivojen hankinnat erilliselle osto-osastolle vuonna 2009, jonka jälkeen osto-osaston toiminta ja prosessit ovat kehittyneet, mutta asiakastyytyväisyyttä ei ole aiemmin tutkittu tai mitattu. Motivaationa tutkimukselle oli halu ymmärtää ja kuunnella sisäisiä asiakkaita paremmin, kartoittaa tärkeimmät kehityskohteet asiakaspalvelun parantamiseksi ja laatia näiden perusteella suunnitelma toiminnan kehittämiseksi.
Tutkimusmenetelmänä oli kyselytutkimus, joka suoritettiin Questback-ohjelmistolla verkossa. Tutkimuksen rajauksena oli Finnlinesin osto-osaston suurin sisäinen asiakas, Finnlines Ship Management ja kysely kohdistettiin varsinaisille loppukäyttäjille, aluksilla työskenteleville henkilöille, jotka vastaavat tilauspyyntöjen laatimisesta. Tulosten perusteella Finnlinesin osto-osaston asiakaspalvelu ollaan kohtuullisen tyytyväisiä. Selkeää parannusta toivottiin kuitenkin tilauspyyntöjen käsittelyaikoihin, sekä kokonaistoimitusaikoihin. Etenkin pienten tilausten osalta hankintaprosessi koettiin raskaaksi ja hankintojen It-järjestelmän käyttöä pidettiin haastavana. Tutkimuksen perusteella laadittiin jatkuva mittari osto-osaston sisäisen asiakaspalvelun laadun parantamiseksi osana ostotoiminnan kehittämistä, sekä aloitettiin uusia käytäntöjä kyselyssä nousseiden parannusehdotusten huomioimiseksi.