Supermoto-moottoripyörän modifikaatiot
Airaksinen, Seppo (2017)
Airaksinen, Seppo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178643
Tiivistelmä
Moottoripyörällä kilpaa ajettaessa on pyörän ja kuljettajan yhteisellä kokonaispainopisteellä merkitystä pyörän ajo-ominaisuuksiin. Työn tavoitteena on selvittää, saavutetaanko paremmat ajo-ominaisuudet supermoto-moottoripyörän painopistettä muuttamalla, kun polttoainesäiliö ja ilmanpuhdistaja vaihtavat paikkaa.
Kohteeksi valittiin Kawasaki KX 450F -moottoripyörä, josta irroittettiin polttoaine- ja ilmanpuhdistusjärjsetelmät. Näiden paikoille suunnitteltiin ja toteutettiin uudet elementit. Polttoainetankki suunniteltiin Catia V5R20 -ohjelmalla ja tankki rakennettiin alumiinista. Sijainnin muutoksen vuoksi uusittiin myös polttoainelinja. Ilmanpuhdistaja koteloineen vaihdettiin parempaan konstruktioon.
Painopistemittauksia tehtiin ennen ja jälkeen muutoksia. Lähtöoletuksena ollut arvio moottoripyörän painopisteen siirtymisestä alemmaksi toteutui tehdyillä muutoksilla, ja se vaikutti myönteisesti ajo-ominaisuuksiin.
Kohteeksi valittiin Kawasaki KX 450F -moottoripyörä, josta irroittettiin polttoaine- ja ilmanpuhdistusjärjsetelmät. Näiden paikoille suunnitteltiin ja toteutettiin uudet elementit. Polttoainetankki suunniteltiin Catia V5R20 -ohjelmalla ja tankki rakennettiin alumiinista. Sijainnin muutoksen vuoksi uusittiin myös polttoainelinja. Ilmanpuhdistaja koteloineen vaihdettiin parempaan konstruktioon.
Painopistemittauksia tehtiin ennen ja jälkeen muutoksia. Lähtöoletuksena ollut arvio moottoripyörän painopisteen siirtymisestä alemmaksi toteutui tehdyillä muutoksilla, ja se vaikutti myönteisesti ajo-ominaisuuksiin.