Productization Framework of a Web Application
Itkonen, Juho (2017)
Itkonen, Juho
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178649
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli laatia strategia verkkopalvelun tuotteistamiseksi. Aihetta tutkittiin sekä strategisella että käytännönläheisellä tasolla pyrkien tarjoamaan työkaluja suurempien yritysten ja startup-yrittäjien tarpeisiin.
Aihetta tutkittiin tarkemmin verkkopalvelun tapausesimerkkien ja yleisesti käytössä olevien markkinointi- ja analytiikkatyökalujen avulla. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös alan kirjallisuudesta ja verkkolähteistä löytyvää sähköisen markkinoinnin ja palvelumuotoilun teoriaa tarkoituksena todentaa verkkopalveluiden tunnusomaisia menestystekijöitä.
Tapausesimerkkien menestystekijöitä tutkittaessa voitiin laadukkaan palvelumuotoilun ja verkkopalvelun käytettävyyden todeta olevan avainasemassa. Verkkopalvelut tulisi alusta alkaen kehittää ja suunnitella käyttäjäpalautetta ja sosiaalista mediaa hyödyntäen. Sekä tapausesimerkit että tutkimuksessa hyödynnetyt lähteet todentavat sosiaalisen median ja vaikuttajamarkkinoinnin nousseen verkkosivujen rinnalle tärkeimmäksi sähköisen markkinoinnin kanavaksi.
Tutkimuksessa huomattiin, kuinka markkinointi ja palvelumuotoilu tukevat toinen toistaan muodostaen käyttäjälle verkkopalvelun brändivaikutelman. Nykyään uudet brändit syntyvät sosiaalisessa mediassa, joten tämä ulottuvuus tulee ottaa keskeisesti huomioon palvelun koko elinkaaren ajan.
Aihetta tutkittiin tarkemmin verkkopalvelun tapausesimerkkien ja yleisesti käytössä olevien markkinointi- ja analytiikkatyökalujen avulla. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös alan kirjallisuudesta ja verkkolähteistä löytyvää sähköisen markkinoinnin ja palvelumuotoilun teoriaa tarkoituksena todentaa verkkopalveluiden tunnusomaisia menestystekijöitä.
Tapausesimerkkien menestystekijöitä tutkittaessa voitiin laadukkaan palvelumuotoilun ja verkkopalvelun käytettävyyden todeta olevan avainasemassa. Verkkopalvelut tulisi alusta alkaen kehittää ja suunnitella käyttäjäpalautetta ja sosiaalista mediaa hyödyntäen. Sekä tapausesimerkit että tutkimuksessa hyödynnetyt lähteet todentavat sosiaalisen median ja vaikuttajamarkkinoinnin nousseen verkkosivujen rinnalle tärkeimmäksi sähköisen markkinoinnin kanavaksi.
Tutkimuksessa huomattiin, kuinka markkinointi ja palvelumuotoilu tukevat toinen toistaan muodostaen käyttäjälle verkkopalvelun brändivaikutelman. Nykyään uudet brändit syntyvät sosiaalisessa mediassa, joten tämä ulottuvuus tulee ottaa keskeisesti huomioon palvelun koko elinkaaren ajan.