Facebook-markkinoinnin kehittäminen Kielikoulu Nuevo Mundossa
Jover Rodríguez, Janet (2017)
Jover Rodríguez, Janet
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178681
Tiivistelmä
Sosiaalisen median eri kanavat ovat erittäin tärkeitä yrityksen menestymisen kannalta. Nykyään kuluttaja voi kyseenalaistaa yrityksen pätevyyttä ja luotettavuutta, jos yritys ei omista minkäänlaista some-verkostoa. Yhteisöpalvelu Facebook on yksi suosituimmista some-kanavista. Sen toiminta perustuu yritysten rahoittamiin mainoksiin, minkä takia Facebookille on erittäin tärkeää, että heidän tarjoamat mainostamismahdollisuudet ovat monipuolisia ja tehokkaita. Niiden avulla yritys voi mainostaa täsmällisesti kohderyhmäänsä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida Facebook-markkinointia ja sen pohjalta kehittää toimeksiantajan Facebook-sivuja ja -markkinointia. Toimeksiantajana toimi yksityiskoulu ja käännöstoimisto Kielikoulu Nuevo Mundo, joka käyttää Facebook-markkinointia osana internetmarkkinointiaan. Facebook on sosiaalisen median kanavista ainut, jota yritys hyödyntää. Aiheen valinta perustui yrityksen tarpeeseen kehittää sosiaalisen median markkinointia.
Opinnäytetyössä on sekä toiminnallisen että tutkimuksellisen opinnäytetyön piirteitä. Toimeksiantajan Facebook-markkinointia kehitettiin yhteistyössä yrityksen johdon kanssa konsultaatiohaastattelun avulla. Työn teoreettisessa viitekehyksessä esitellään Facebook-markkinoinnin eri muotoja, asiakasanalytiikkaa sekä mainosten seurantavälineitä. Lisäksi toteutettiin kyselytutkimus, jonka kohteena olivat organisaatiot ja yritykset, jotka ovat menestyneet Facebook-markkinoinnissa. Kyselytutkimuksessa selvitettiin yleisiä Facebook-markkinointiin liittyviä piirteitä ja niillä pyrittiin ideoimaan toimeksiantajan Facebook-markkinointia.
Opinnäytetyö tehtiin vuosien 2016-2017 välillä ja tuloksia on tarkoitus hyödyntää toimeksiantajan tarpeen mukaan. Opinnäytetyön tuloksena luotiin kehitysideoita toimeksiantajalle, joiden avulla voidaan tehdä Facebook-markkinointia tehokkaammin. Tutkimuksessa selvisi, että suurin syy näkyvyyden puutteelle on vähäinen tykkääjämäärä toimeksiantajan Facebook-sivulla. Tutkimuksessa kartoitettiin tehokkaimmat keinot tykkääjämäärän kasvattamiseen. Tutkimustulokset ovat sovellettavissa myös muihin yrityksiin, sillä ne ovat eri alojen ja eri yritysten ammattilaisten kokemuksiin perustuvia neuvoja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida Facebook-markkinointia ja sen pohjalta kehittää toimeksiantajan Facebook-sivuja ja -markkinointia. Toimeksiantajana toimi yksityiskoulu ja käännöstoimisto Kielikoulu Nuevo Mundo, joka käyttää Facebook-markkinointia osana internetmarkkinointiaan. Facebook on sosiaalisen median kanavista ainut, jota yritys hyödyntää. Aiheen valinta perustui yrityksen tarpeeseen kehittää sosiaalisen median markkinointia.
Opinnäytetyössä on sekä toiminnallisen että tutkimuksellisen opinnäytetyön piirteitä. Toimeksiantajan Facebook-markkinointia kehitettiin yhteistyössä yrityksen johdon kanssa konsultaatiohaastattelun avulla. Työn teoreettisessa viitekehyksessä esitellään Facebook-markkinoinnin eri muotoja, asiakasanalytiikkaa sekä mainosten seurantavälineitä. Lisäksi toteutettiin kyselytutkimus, jonka kohteena olivat organisaatiot ja yritykset, jotka ovat menestyneet Facebook-markkinoinnissa. Kyselytutkimuksessa selvitettiin yleisiä Facebook-markkinointiin liittyviä piirteitä ja niillä pyrittiin ideoimaan toimeksiantajan Facebook-markkinointia.
Opinnäytetyö tehtiin vuosien 2016-2017 välillä ja tuloksia on tarkoitus hyödyntää toimeksiantajan tarpeen mukaan. Opinnäytetyön tuloksena luotiin kehitysideoita toimeksiantajalle, joiden avulla voidaan tehdä Facebook-markkinointia tehokkaammin. Tutkimuksessa selvisi, että suurin syy näkyvyyden puutteelle on vähäinen tykkääjämäärä toimeksiantajan Facebook-sivulla. Tutkimuksessa kartoitettiin tehokkaimmat keinot tykkääjämäärän kasvattamiseen. Tutkimustulokset ovat sovellettavissa myös muihin yrityksiin, sillä ne ovat eri alojen ja eri yritysten ammattilaisten kokemuksiin perustuvia neuvoja.