Lasten tunnetaitojen kehittymisen tukeminen elokuvakasvatuksen keinoin
Vesterinen, Elisa (2017)
Vesterinen, Elisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117739
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni oli kehittämistehtävä, jonka tavoitteena oli tukea lasten tunnetaitojen kehittymistä elokuvakasvatuksen keinoin. Ihmisen tärkeimpiä tunnetaitoja ovat tunteiden tunnistaminen, kannattelu, säätely ja käsittely. Kehittämistehtävää varten toteutin lasten kanssa kaksi elokuvaprojektia esikouluryhmässä, jossa oli 10 lasta iältään 6-7 vuotiaita. Pyrkimys oli kuvata sitä, miten nämä tunnetaidot ilmenivät elokuvantekoprosesseissa ja miten elokuvakasvatuksen keinoin pystyimme tukemaan kyseisten tunnetaitojen kehittymistä. Opinnäytetyöni on muodoltaan monimuotoinen opinnäytetyö, oppimisympäristö oli toiminnallinen.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys perustuu elokuvakasvatukseen ja lapsen tunnetaitoihin. Viittaan myös valtakunnalliseen esiopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin, sillä kehittämistehtäväni liittyy olennaisesti tähän opetushallituksen antamaan valtakunnalliseen määräykseen. Opinnäytetyöni arviointi perustui omaan havainnointiini ja videotallenteeseen. Tein havaintoja suunnittelutyöstä, kuvaustilanteesta ja kahdesta valmiista lyhytelokuvasta.
Opinnäytetyöni on ajankohtainen, sillä tunnetaidot ovat ihmisen perustaitoja. Tunnetaitojen tukemiseen tarvitaan turvallinen ympäristö, kasvattajan tuki ja uudenlaisia opetusmenetelmiä. Kasvatus – ja opetusalan ammattilaisten on hyvin tärkeä ymmärtää tunnetaitojen oppimisen merkitys varhaislapsuudessa, sillä tunteiden tunnistaminen ja hallinnan oppiminen on jopa tärkeämpää kuin tiedollinen oppiminen ja tiedon hankkiminen, sillä uusien asioiden tehokas oppiminen vaatii toimivaa tunnepohjaa.
Kehittämisehdotukseni on se, että elokuvakasvatuksen menetelmiä tulisi käyttää yhtenä sosiaalipedagogisena menetelmänä paikallisten esiopetussuunnitelmien toteuttamisessa. Elokuvakasvatuksen keinoin pystymme tukemaan lasten tunnetaitojen kehittymistä.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys perustuu elokuvakasvatukseen ja lapsen tunnetaitoihin. Viittaan myös valtakunnalliseen esiopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin, sillä kehittämistehtäväni liittyy olennaisesti tähän opetushallituksen antamaan valtakunnalliseen määräykseen. Opinnäytetyöni arviointi perustui omaan havainnointiini ja videotallenteeseen. Tein havaintoja suunnittelutyöstä, kuvaustilanteesta ja kahdesta valmiista lyhytelokuvasta.
Opinnäytetyöni on ajankohtainen, sillä tunnetaidot ovat ihmisen perustaitoja. Tunnetaitojen tukemiseen tarvitaan turvallinen ympäristö, kasvattajan tuki ja uudenlaisia opetusmenetelmiä. Kasvatus – ja opetusalan ammattilaisten on hyvin tärkeä ymmärtää tunnetaitojen oppimisen merkitys varhaislapsuudessa, sillä tunteiden tunnistaminen ja hallinnan oppiminen on jopa tärkeämpää kuin tiedollinen oppiminen ja tiedon hankkiminen, sillä uusien asioiden tehokas oppiminen vaatii toimivaa tunnepohjaa.
Kehittämisehdotukseni on se, että elokuvakasvatuksen menetelmiä tulisi käyttää yhtenä sosiaalipedagogisena menetelmänä paikallisten esiopetussuunnitelmien toteuttamisessa. Elokuvakasvatuksen keinoin pystymme tukemaan lasten tunnetaitojen kehittymistä.