Luovan palvelukonseptin kehitys graafisen suunnittelun toimistolle
Suuronen, Marja (2017)
Suuronen, Marja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188806
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli tutustua muotoiluajatteluun ja palvelumuotoiluun ajankohtaisena tieteenalana ja suunnittelun työkaluna sekä soveltaa oppeja graafisen suunnittelun toimiston palvelukonseptin kehityksessä. Palvelumuotoilu on ajankohtainen ihmisen ja palvelun käyttäjän tarpeita ajatteleva tieteenala. Opinnäytetyössä oli tarkoitus saada käsitys palvelumuotoilun tärkeydestä nykyaikaisen luovalla alalla toimivan yrityksen toiminnan kannalta.
Teoriaosuudessa avattiin palvelu- ja elämysmuotoilua muotoiluajattelun metodologioina. Työssä tarkasteltiin palvelumuotoilun ja elämysmuotoilun toisiaan täydentäviä näkökulmia sekä syvennyttiin palvelukokemuksen ja -elämyksen tärkeyteen tutkimalla nykyaikaista arvon käsitystä sekä yrityksen empatiakyvyn ja palvelun elämyksellisyyden merkitystä.
Toiminnallisen osuuden tavoitteena oli auttaa kehittämään graafisen suunnittelun toimiston palvelukonseptia palvelumuotoilun menetelmin. Kehityksessä keskityttiin ongelmien toteamiseen, määrittelyyn ja kehittämiseen ideoinnin tasolla. Toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin ja toteutettiin yritykselle palvelukonseptin kehitystä varten workshop-sarja sisäisesti yrityksen henkilöstön kanssa sekä yhdessä asiakkaan kanssa tehtäväksi. Workshopeissa palvelumuotoilun menetelmillä kartoitettiin aluksi lähtötilanne, huomioitiin nykyiset ongelma-alueet sekä tarkasteltiin yrityksen potentiaalia. Seuraavassa vaiheessa paikallistettiin kehityskohteita, ideoitiin konkreettisia parannuksia ja kommunikoitiin näistä asiakkaan kanssa.
Toiminnallisen osuuden tarkoituksena oli hahmottaa palvelumuotoiluprosessin vaiheet sekä kokea palvelumuotoilun menetelmien iteratiivisuus. Opinnäytetyön toissijaisena tavoitteena oli tutustuttaa yritys palvelumuotoiluun, jotta ajatteluntapa ja menetelmät tulevat tutuiksi ja ne omaksuttaisiin osaksi yritykseen toimintaan.
Teoriaosuudessa avattiin palvelu- ja elämysmuotoilua muotoiluajattelun metodologioina. Työssä tarkasteltiin palvelumuotoilun ja elämysmuotoilun toisiaan täydentäviä näkökulmia sekä syvennyttiin palvelukokemuksen ja -elämyksen tärkeyteen tutkimalla nykyaikaista arvon käsitystä sekä yrityksen empatiakyvyn ja palvelun elämyksellisyyden merkitystä.
Toiminnallisen osuuden tavoitteena oli auttaa kehittämään graafisen suunnittelun toimiston palvelukonseptia palvelumuotoilun menetelmin. Kehityksessä keskityttiin ongelmien toteamiseen, määrittelyyn ja kehittämiseen ideoinnin tasolla. Toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin ja toteutettiin yritykselle palvelukonseptin kehitystä varten workshop-sarja sisäisesti yrityksen henkilöstön kanssa sekä yhdessä asiakkaan kanssa tehtäväksi. Workshopeissa palvelumuotoilun menetelmillä kartoitettiin aluksi lähtötilanne, huomioitiin nykyiset ongelma-alueet sekä tarkasteltiin yrityksen potentiaalia. Seuraavassa vaiheessa paikallistettiin kehityskohteita, ideoitiin konkreettisia parannuksia ja kommunikoitiin näistä asiakkaan kanssa.
Toiminnallisen osuuden tarkoituksena oli hahmottaa palvelumuotoiluprosessin vaiheet sekä kokea palvelumuotoilun menetelmien iteratiivisuus. Opinnäytetyön toissijaisena tavoitteena oli tutustuttaa yritys palvelumuotoiluun, jotta ajatteluntapa ja menetelmät tulevat tutuiksi ja ne omaksuttaisiin osaksi yritykseen toimintaan.