Testaa osaamisesi : digitaalinen oppimateriaali Ikääntyvien suun terveydenhoitotyö -opintojaksolle
Mustamäki, Sini; Pulkka, Suvi (2017)
Mustamäki, Sini
Pulkka, Suvi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188820
Tiivistelmä
Digitaalisen oppimateriaalin ja oppimisympäristöjen käyttö on lisääntynyt opetuksessa huomattavan paljon ja tulevaisuudessa tämä tulee lisääntymään entisestään. Digitaalisessa oppimateriaalissa on tietyt laatukriteerit, joita tulee noudattaa laadukkaan opetuksen takaamiseksi.
Opinnäytetyö on kehittämistyö ja sen tarkoitus oli luoda digitaalista oppimateriaalia tenttimuodossa Ikääntyvien suun terveydenhoitotyö –opintojaksolle. Opintojakso kuuluu suuhygienistiopiskelijoiden opetussuunnitelmaan Savonia-ammattikorkeakoulussa. Tavoitteena oli luoda oppimateriaalia, joka hyödyttää sekä opintojakson opettajaa että opiskelijoita. Opintojaksolle tehtiin neljä erilaista tenttiä Moodle-oppimisympäristössä. Osa tenteistä antaa heti tenttien tekemisen jälkeen opiskelijalle palautteen ja näyttää, missä asioissa opiskelija onnistui ja mitkä asiat kaipaavat lisäopiskelua. Näin ollen opiskelija ja opettaja saavat tietää, mitä asioita pitää opiskella lisää. Digitaalinen oppimateriaali vahvistaa opiskelijoiden itsenäistä opiskelua.
Tentit ovat keskenään erilaisia siksi, että niissä olisi vaihtelevuutta, sillä jokainen opiskelija oppii omalla tavallansa. Tarkoituksena on kannustaa opiskelijaa myös soveltamaan oppimaansa. Tämän vuoksi joihinkin tentteihin on mahdollista kirjoittaa avoimia vastauksia. Osa tenteistä vaatii, että opiskelijoiden vastauksia käsitellään myöhemmin tunnilla tai esimerkiksi pienryhmissä. Tenttien on tarkoitus olla jatkossa osa Ikääntyvien suun terveydenhoitotyö –opintojakson suoritustapoja sekä vahvistaa opiskelijoiden oppimista.
Opinnäytetyö on kehittämistyö ja sen tarkoitus oli luoda digitaalista oppimateriaalia tenttimuodossa Ikääntyvien suun terveydenhoitotyö –opintojaksolle. Opintojakso kuuluu suuhygienistiopiskelijoiden opetussuunnitelmaan Savonia-ammattikorkeakoulussa. Tavoitteena oli luoda oppimateriaalia, joka hyödyttää sekä opintojakson opettajaa että opiskelijoita. Opintojaksolle tehtiin neljä erilaista tenttiä Moodle-oppimisympäristössä. Osa tenteistä antaa heti tenttien tekemisen jälkeen opiskelijalle palautteen ja näyttää, missä asioissa opiskelija onnistui ja mitkä asiat kaipaavat lisäopiskelua. Näin ollen opiskelija ja opettaja saavat tietää, mitä asioita pitää opiskella lisää. Digitaalinen oppimateriaali vahvistaa opiskelijoiden itsenäistä opiskelua.
Tentit ovat keskenään erilaisia siksi, että niissä olisi vaihtelevuutta, sillä jokainen opiskelija oppii omalla tavallansa. Tarkoituksena on kannustaa opiskelijaa myös soveltamaan oppimaansa. Tämän vuoksi joihinkin tentteihin on mahdollista kirjoittaa avoimia vastauksia. Osa tenteistä vaatii, että opiskelijoiden vastauksia käsitellään myöhemmin tunnilla tai esimerkiksi pienryhmissä. Tenttien on tarkoitus olla jatkossa osa Ikääntyvien suun terveydenhoitotyö –opintojakson suoritustapoja sekä vahvistaa opiskelijoiden oppimista.