Nauru menetelmänä : Leikinomaisen työskentelyn mahdollisuudet
Kuikka, Pihla (2017)
Kuikka, Pihla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188846
Tiivistelmä
Nauru on käytöksemme monipuolinen ilmiö. Nauru on leikin ääni ja luonnollinen osa jokapäiväistä kommunikointiamme. Naurulla on paljon voimaa tehdä niin hyvää kuin pahaakin. Tämä opinnäytetyö keskittyy naurun valoisaan ja yhteisölliseen puoleen. Keskiössä on nauru ohjaajan tietoisesti käyttämänä menetelmänä ja naurun ohjaaminen leikin kautta.
Työ nojaa nauru- ja leikkitutkimuksen ohessa vahvasti kirjoittajan omaan, henkilökohtaiseen kokemukseen sekä hänen viimeiseen työharjoitteluunsa ohjauksen alueella. Ohjaus, Rokkis, ajoittui loppuvuoteen 2016 ja alkuvuoteen 2017. Sisällön keskiössä oli klovneria ja työskentely oli laboratoriomaista: prosessi ei tähdännyt valmiiseen esitykseen, vaan keskittyi kokeilemiseen, tutkimiseen ja oppimiseen. Opinnäytetyö määrittelee ja taustoittaa niin naurun, leikin kuin klovnerian.
Työ esittelee yleisesti naurun ja leikinomaisen työskentelyn avaamia mahdollisuuksia prosessin eri vaiheissa. Työ tuo esiin näkökulmia muun muassa ryhmäyttämiseen, sisäiseen motivaatioon, luovuuteen sekä ryhmän vireen tarkkailuun ja säätelyyn. Naurua käsitellään myös ohjaajan näkökulmasta: kirjoittaja kuvaa, kuinka itse pyrkii vaikuttamaan ohjaustyylillään ryhmään ja luomaan mahdollisimman hedelmällisen ympäristön naurun ja leikin syntymisen kannalta. Työ sisältää lisäksi konkreettisia harjoite-esimerkkejä, kuvia ja äänitallenteita.
Kirjoittaja kokee, että ohjaajalla on mahdollisuuksia vaikuttaa naurun syntymiseen. Työ kannustaa säilyttämään naurun ja leikinomaisuuden teatterin- ja työnteossa ylipäätään. Kirjoittaja uskoo, että ihmisen kuuluu leikkiä kaikissa ikävaiheissa ja että leikki ja nauru tukevat kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Työ nojaa nauru- ja leikkitutkimuksen ohessa vahvasti kirjoittajan omaan, henkilökohtaiseen kokemukseen sekä hänen viimeiseen työharjoitteluunsa ohjauksen alueella. Ohjaus, Rokkis, ajoittui loppuvuoteen 2016 ja alkuvuoteen 2017. Sisällön keskiössä oli klovneria ja työskentely oli laboratoriomaista: prosessi ei tähdännyt valmiiseen esitykseen, vaan keskittyi kokeilemiseen, tutkimiseen ja oppimiseen. Opinnäytetyö määrittelee ja taustoittaa niin naurun, leikin kuin klovnerian.
Työ esittelee yleisesti naurun ja leikinomaisen työskentelyn avaamia mahdollisuuksia prosessin eri vaiheissa. Työ tuo esiin näkökulmia muun muassa ryhmäyttämiseen, sisäiseen motivaatioon, luovuuteen sekä ryhmän vireen tarkkailuun ja säätelyyn. Naurua käsitellään myös ohjaajan näkökulmasta: kirjoittaja kuvaa, kuinka itse pyrkii vaikuttamaan ohjaustyylillään ryhmään ja luomaan mahdollisimman hedelmällisen ympäristön naurun ja leikin syntymisen kannalta. Työ sisältää lisäksi konkreettisia harjoite-esimerkkejä, kuvia ja äänitallenteita.
Kirjoittaja kokee, että ohjaajalla on mahdollisuuksia vaikuttaa naurun syntymiseen. Työ kannustaa säilyttämään naurun ja leikinomaisuuden teatterin- ja työnteossa ylipäätään. Kirjoittaja uskoo, että ihmisen kuuluu leikkiä kaikissa ikävaiheissa ja että leikki ja nauru tukevat kokonaisvaltaista hyvinvointia.