Teknisen tukkukaupan johtamistyökalun kehittäminen
Heinonen, Mikko (2017)
Heinonen, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178707
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli johtamistyökalun kehittäminen tekniseen maahantuonti- ja tukkuliikkeeseen. Oikein rakennettu johtamisjärjestelmä ja johtamisen työkalu auttavat yritystä arvioimaan jatkuvasti kehittymistään taloudellisen kannattavuuden ja organisaation maksimaalisen motivoitumisen suhteen.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena ja siinä käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus pohjautuu teorialtaan Balance Scorecard –johtamisjärjestelmän teoriamallin soveltamiseen teknisessä myyntiorganisaatiossa. Viitekehyksessä käsiteltiin myös muun muassa vuosikellon kytkentää johtamistyökaluun sekä suorituskyvyn johtamista (BPM), tieto- ja tavoitejohtamista.
Opinnäytetyössä onnistuttiin kehittämään johtamistyökalu perheyhtiöpohjaiseen tekniseen tukkukauppaan. Laajasta teoriapohjasta on yksinkertaistettu toimintatutkimuksen pilottivaiheen ansiosta malli, josta on kohdeyritykselle hyötyä tulevaisuudessa. Tutkimuksessa nähdään, kuinka liiketoiminnan johtamisessa tavoitteiden saavuttamiseksi on oleellista suunnitelman kirjaaminen ylös.
Kohdeorganisaation liiketoiminnan päätehtävistä muodostui johtamistyökalu, jossa kaikilla tehtävillä on tavoite, niihin liittyvät toimenpiteet, mittarit, aikataulu ja vastuuhenkilö. Tämä taulukkorakenne on erittäin käyttökelpoinen jokaiseen yhtiön tärkeimpään toimialueeseen. Opinnäytetyössä keskityttiin talouden ja henkilöstön näkökulmiin syvällisemmin. Erikseen käytiin läpi henkilöstön suhtautuminen uuteen johtamismalliin. Jatkokehittämiselle on aihetta, kun otetaan huomioon organisaation prosessit ja asiakkaat.
Työn tuloksena on mukautuva ja skaalautuva johtamisjärjestelmä. Sen pystyy johdon toiminnan kautta jalkauttamaan tehokkaasti henkilöstöön.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena ja siinä käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus pohjautuu teorialtaan Balance Scorecard –johtamisjärjestelmän teoriamallin soveltamiseen teknisessä myyntiorganisaatiossa. Viitekehyksessä käsiteltiin myös muun muassa vuosikellon kytkentää johtamistyökaluun sekä suorituskyvyn johtamista (BPM), tieto- ja tavoitejohtamista.
Opinnäytetyössä onnistuttiin kehittämään johtamistyökalu perheyhtiöpohjaiseen tekniseen tukkukauppaan. Laajasta teoriapohjasta on yksinkertaistettu toimintatutkimuksen pilottivaiheen ansiosta malli, josta on kohdeyritykselle hyötyä tulevaisuudessa. Tutkimuksessa nähdään, kuinka liiketoiminnan johtamisessa tavoitteiden saavuttamiseksi on oleellista suunnitelman kirjaaminen ylös.
Kohdeorganisaation liiketoiminnan päätehtävistä muodostui johtamistyökalu, jossa kaikilla tehtävillä on tavoite, niihin liittyvät toimenpiteet, mittarit, aikataulu ja vastuuhenkilö. Tämä taulukkorakenne on erittäin käyttökelpoinen jokaiseen yhtiön tärkeimpään toimialueeseen. Opinnäytetyössä keskityttiin talouden ja henkilöstön näkökulmiin syvällisemmin. Erikseen käytiin läpi henkilöstön suhtautuminen uuteen johtamismalliin. Jatkokehittämiselle on aihetta, kun otetaan huomioon organisaation prosessit ja asiakkaat.
Työn tuloksena on mukautuva ja skaalautuva johtamisjärjestelmä. Sen pystyy johdon toiminnan kautta jalkauttamaan tehokkaasti henkilöstöön.