Building a Customer Value Proposition for a Game Analytics Company
Voutilainen, Wilhelm; Kiiski, Erno (2017)
Voutilainen, Wilhelm
Kiiski, Erno
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127982
Tiivistelmä
Insinöörityö tehtiin pelianalytiikkayritykselle parantamaan sen arvolupausta asiakkailleen. Työssä identifioitiin eri asiakassegmenttien tarpeet pelianalytiikkapalveluja kohtaan sekä selvitettiin, kuinka juuri tämä palvelu voi tarjota arvoa eri asiakkaille. Insinöörityön ensimmäinen tavoite oli kartoittaa eri käyttäjäsegmenttien tarpeet pelinkehittäjäyritysten sisällä. Näihin sisäisiin segmentteihin kuuluivat pelisuunnittelijat, analyytikot sekä johtotason henkilöt. Toinen tavoite oli löytää ja kartoittaa, miten nämä tarpeet sekä kohdeyrityksen palvelun tuoma arvo kohtaavat. Kolmantena tavoitteena oli visualisoida eri käyttäjäsegmenttien tarpeet tärkeysjärjestyksessä, sekä se, miten kohdeyrityksen palvelu kohtaa nämä tarpeet.
Tutkimus toteutettiin tekemällä yksittäisiä haastatteluita ja työpaja kohdeyrityksen johdon kanssa. Insinöörityön teoriapohjan ydin muodostui STP-teoriasta (segmentation, targeting, positioning) sekä arvolupausteoriasta. Näitä teorioita tukemaan tutkittiin myös tähän kontekstiin liittyvää teoriaa.
Insinöörityön lopputuotoksena olivat Value Proposition Canvas sekä taulukko jokaiselle segmentille, jotka visualisoivat 1) mitä tyypillisessä pelinkehitysyrityksessä olevien käyttäjäsegmenttien tarpeet ovat, 2) miten hyvin kohdeyrityksen palvelu täyttää nämä tarpeet sekä 3) mitkä tarpeista ovat tärkeimpiä taklata.
Kohdeyritys voi hyödyntää lopputuotoksessa visualisoituja faktoja myynnin tukena. Lopputuotoksesta voidaan nähdä, mitä eri palvelun arvoa tuottavia asioita on hyvä painottaa, kun palvelua myydään eri segmenteille. Lopputuotosta voidaan myös käyttää kehitettäessä palvelua vastaamaan paremmin asiakkaan tarpeita.
Tutkimus toteutettiin tekemällä yksittäisiä haastatteluita ja työpaja kohdeyrityksen johdon kanssa. Insinöörityön teoriapohjan ydin muodostui STP-teoriasta (segmentation, targeting, positioning) sekä arvolupausteoriasta. Näitä teorioita tukemaan tutkittiin myös tähän kontekstiin liittyvää teoriaa.
Insinöörityön lopputuotoksena olivat Value Proposition Canvas sekä taulukko jokaiselle segmentille, jotka visualisoivat 1) mitä tyypillisessä pelinkehitysyrityksessä olevien käyttäjäsegmenttien tarpeet ovat, 2) miten hyvin kohdeyrityksen palvelu täyttää nämä tarpeet sekä 3) mitkä tarpeista ovat tärkeimpiä taklata.
Kohdeyritys voi hyödyntää lopputuotoksessa visualisoituja faktoja myynnin tukena. Lopputuotoksesta voidaan nähdä, mitä eri palvelun arvoa tuottavia asioita on hyvä painottaa, kun palvelua myydään eri segmenteille. Lopputuotosta voidaan myös käyttää kehitettäessä palvelua vastaamaan paremmin asiakkaan tarpeita.