Forming a Digital Marketing Plan For a Start-up Brand
Muhonen, Tania (2017)
Muhonen, Tania
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117709
Tiivistelmä
Globalisaatio, internetin kattavuus ja erilaisten näyttölaitteiden räjähdysmäinen suosio ovat luoneet digitaalisista ympäristöistä suuria rahavirtojen keskuksia. Tavalliseen painotekniseen mainostuotteeseen verrattuna digitaalinen ympäristö tarjoaa edulliset kustannukset ja asiakkaiden ryhmittelymahdollisuuden. Digitaaliset alustat pystyvät mittaamaan käyttäjän jokaista liikettä, mikä tekee alustoista erittäin hyödyllisiä markkinoijalle. Insinöörityössä oli tavoitteena valita oikeat työkalut toimintaansa aloittavalle vaatetusalan yritykselle ja etsiä sopivat tavat käyttää niitä. Digitaalisen markkinoinnin tavoite yrityksen viestinnässä on lisätä brändin tietoisuutta ja nostaa yrityksen myyntiä.
Tutkimuspohjainen insinöörityöprojekti toteutettiin yrityksen tarpeeseen luoda pohja tehokkaalle digimarkkinoinnille. Työssä perehdyttiin sosiaaliseen mediaan, internetsivujen suunnitteluun, sähköpostimarkkinointiin, hakukoneoptimointiin ja sisällön mittaustyökaluihin. Työssä hyödynnettiin kyselymuotoista tutkimusta.
Projektin lopputuotteena luotiin suunnitelma yrityksen kokonaisvaltaiselle verkkoviestinnälle. Työssä tuotettiin ensimmäinen versio yrityksen verkkosivuista ja perehdyttiin käyttäjälähtöiseen suunnitteluun. Hakukoneoptimoinnin osuus kattaa hakukoneiden toiminnan rakenteen ja painottaa brändättyjen hakusanojen käytön tärkeyttä. Verkkokaupan mainostamiseen sopivat sosiaalisen median kanavat tutkittiin ja tutustuttiin tehokkaan sisällön tunnuspiirteisiin. Kyselytutkimuksessa usein toistuvat vastaukset kertoivat tehokkaan verkkoviestinnän olevan lyhyttä, laadukasta ja asiakasta jollakin tavalla hyödyttävää. Lopulta valittiin sähköpostimarkkinointityökalu ja luotiin yrityksen ensimmäinen suoramarkkinointikirje sekä analysoitiin luodun sisällön tehokkuutta. Insinöörityö loi hyvän pohjan yrityksen digitaaliseen viestintään, vaikka kaikkia tutkittuja asioita ei pystyttykään käytännössä toteuttamaan yrityksen vaatetuotannon vaikeuksien vuoksi.
Tutkimuspohjainen insinöörityöprojekti toteutettiin yrityksen tarpeeseen luoda pohja tehokkaalle digimarkkinoinnille. Työssä perehdyttiin sosiaaliseen mediaan, internetsivujen suunnitteluun, sähköpostimarkkinointiin, hakukoneoptimointiin ja sisällön mittaustyökaluihin. Työssä hyödynnettiin kyselymuotoista tutkimusta.
Projektin lopputuotteena luotiin suunnitelma yrityksen kokonaisvaltaiselle verkkoviestinnälle. Työssä tuotettiin ensimmäinen versio yrityksen verkkosivuista ja perehdyttiin käyttäjälähtöiseen suunnitteluun. Hakukoneoptimoinnin osuus kattaa hakukoneiden toiminnan rakenteen ja painottaa brändättyjen hakusanojen käytön tärkeyttä. Verkkokaupan mainostamiseen sopivat sosiaalisen median kanavat tutkittiin ja tutustuttiin tehokkaan sisällön tunnuspiirteisiin. Kyselytutkimuksessa usein toistuvat vastaukset kertoivat tehokkaan verkkoviestinnän olevan lyhyttä, laadukasta ja asiakasta jollakin tavalla hyödyttävää. Lopulta valittiin sähköpostimarkkinointityökalu ja luotiin yrityksen ensimmäinen suoramarkkinointikirje sekä analysoitiin luodun sisällön tehokkuutta. Insinöörityö loi hyvän pohjan yrityksen digitaaliseen viestintään, vaikka kaikkia tutkittuja asioita ei pystyttykään käytännössä toteuttamaan yrityksen vaatetuotannon vaikeuksien vuoksi.