Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy:n Gyproc-tuotekehitysprosessi

Tammi, Paavo (2017)

 
Avaa tiedosto
Tammi_Paavo.pdf (682.5Kt)
Lataukset: 


Tammi, Paavo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178603
Tiivistelmä
Insinöörityössä selvitettiin Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy:n Gyproc-liiketoimintayksikön tuotekehityksen nykytilaa. Kirkkonummella sijaitseva Gyproc valmistaa ja myy kipsilevyjä sekä myy kevytrakentamiseen liittyviä ratkaisuja yritysmarkkinoille. Selvitys tehtiin toteutuneiden tuotelanseerausten perusteella. Nykytilaa kartoitettiin haastattelemalla tuotekehitykseen osallistuvaa henkilökuntaa sekä havainnoimalla toteutuneita tuotelanseerauksia. Työn tavoitteena oli kehittää Gyprocin tuotekehitysprosessia tehokkaammaksi ja joustavammaksi yhä nopeammin muuttuville markkinoille.
Työssä suoritettiin teoreettinen tarkastelu, jossa tutkittiin prosessin kuvausta sekä tuotekehitystä. Stage-Gate-prosessimallin selvitys oli merkittävä osa tarkastelua, sillä prosessimallia sovelletaan tuotekehityksessä yleisesti. Teoreettisen tarkastelun ja nykytilan kartoituksen perusteella laadittiin prosessikuvaus tuotekehitysprosessin nykytilasta. Selvityksessä ilmeni että Gyprocilla käytetään kahta eri menetelmää tuotteiden kehittämiseen. Nopeaa menetelmää käytetään pieniin tuoteuudistuksiin. Silloin tuotetta ei yleensä lanseerata yleiseen myyntiin. Kattavampaa menetelmää käytetään silloin kun tehdään laajempia tuoteuudistuksia tai kehitetään kokonaan uusia tuotteita yleiseen myyntiin. Kuvatun tuotekehitysprosessin perusteella tehtiin SWOT-analyysi tuotekehityksen nykytilasta.
Kuvattuja tuotekehitysprosesseja lähdettiin kehittämään SWOT-analyysin ja teoreettisen tarkastelun pohjalta. Prosessin alkuun kehitettiin konseptin kehitysvaihe lisäämään resursseja sekä yhteistyötä prosessin alkuvaiheeseen. Panostus tuotekehityksen alkuvaiheisiin parantaa tuotteen laatua ja organisaation yhteistyötä. Myöhemmin havaittujen epäkohtien korjaus on kalliimpaa. Prosessiin lisättiin yhteistyötä asiakkaiden kanssa parantamaan asiakassuhteita. Prosessi päättyy jatkuvan parantamisen menetelmän mukaiseen tulosten analysointiin ja prosessiarviointiin. Prosessi kehittää itseään yhä paremmaksi kun hyödyn-netään jatkuvan parantamisen menetelmiä.
Työn tuloksena Gyproc-liiketoimintayksikköön luotiin kaksi tuotekehitysprosessimallia. Prosessimallit ovat Stage-Gate-prosessimallien mukaisia. Nopeaa prosessimallia kehitettiin mahdollisimman ketteräksi ja nopeaksi, missä kuitenkin varmistetaan että tuote on laadukas ja se tuo sekä yritykselle että asiakkaalle arvoa. Kattavaa prosessimallia kehitettiin niin, että resursseja kohdistetaan mahdollisimman tehokkaasti ja asiakkaan tarpeet otetaan entistä paremmin huomioon.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste