Huoltoneuvojan perehdytysprosessi
Kaukonen, Jaani (2017)
Kaukonen, Jaani
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705148069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705148069
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin VV-Autotalot oy:n huoltoneuvojan perehdyttämisprosessia. Työssä käsitellään perehdyttämisen sisältöä sekä Nordean käytössä olevaa perehdytysprosessia uusille palveluneuvojille. Tavoitteena oli tehdä ohjeistus, jonka avulla luodaan selkeä perehdytysprosessi.
Suomen laki vaatii, että uusi työntekijä on perehdytettävä ja hänen on saatava opastus työhönsä. Perehdyttämisellä pyritään vähentämään työtapaturmia, virheitä sekä auttamaan uusi työntekijä mahdollisimman nopeasti tuottavaan työhön. Hyvä perehdyttäminen parantaa työntekijän sitoutumista työhön sekä yritykseen. Yritys sekä hyötyy taloudellisesti, että parantaa yrityksen kuvaa panostamalla henkilöstöön.
Työ toteutettiin tutkimalla perehdyttämistä käsittelevää kirjallisuutta. Perehdytysprosessia varten tehtiin selvitys huoltoneuvojan työnkuvasta. Työssä kuvataan asiat, jotka huoltoneuvojan on hallittava työskennellessä VV-Autotalot Oy:n huoltoneuvojana. Lisäksi tehtiin aiheesta kyselyt huoltoneuvojille ja esimiehille. Esimerkkinä hyvästä perehdytysprosessista nostettiin esiin Nordean palveluneuvojille käytössä oleva perehdytysohjelma. Perehdytysohjelman sisältö selvitettiin puhelin haastattelulla Nordean yksikönjohtajalta.
Työn pohjalta syntyi perehdytysohjelma Audi Center Helsingin uusille huoltoneuvojille. Työ luovutettiin myös VV-Auto Group Oy:n HR managerille.
Suomen laki vaatii, että uusi työntekijä on perehdytettävä ja hänen on saatava opastus työhönsä. Perehdyttämisellä pyritään vähentämään työtapaturmia, virheitä sekä auttamaan uusi työntekijä mahdollisimman nopeasti tuottavaan työhön. Hyvä perehdyttäminen parantaa työntekijän sitoutumista työhön sekä yritykseen. Yritys sekä hyötyy taloudellisesti, että parantaa yrityksen kuvaa panostamalla henkilöstöön.
Työ toteutettiin tutkimalla perehdyttämistä käsittelevää kirjallisuutta. Perehdytysprosessia varten tehtiin selvitys huoltoneuvojan työnkuvasta. Työssä kuvataan asiat, jotka huoltoneuvojan on hallittava työskennellessä VV-Autotalot Oy:n huoltoneuvojana. Lisäksi tehtiin aiheesta kyselyt huoltoneuvojille ja esimiehille. Esimerkkinä hyvästä perehdytysprosessista nostettiin esiin Nordean palveluneuvojille käytössä oleva perehdytysohjelma. Perehdytysohjelman sisältö selvitettiin puhelin haastattelulla Nordean yksikönjohtajalta.
Työn pohjalta syntyi perehdytysohjelma Audi Center Helsingin uusille huoltoneuvojille. Työ luovutettiin myös VV-Auto Group Oy:n HR managerille.