Putkirunkoauton suunnittelu: rungon konseptimalli
Rantala, Juho (2017)
Rantala, Juho
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188913
Tiivistelmä
Sain työn aiheen Jorma Latvalalta, joka oli ideoinut konseptin autosta, joka on taloudellinen, mutta hauska ja tyylikäs. Työn tavoitteena on valita valmistukseen sopivat materiaalit ja suunnitella toimiva ja turvallinen putkirunkokonsepti, jota on mahdollista jatkojalostaa lopulliseksi autoksi.
Projekti aloitettiin tutkimalla Latvalan tekemiä konseptipiirustuksia ja suunnitte-lemalla paperille kolme raakamallia, joista valittiin toimivin vaihtoehto suunnitte-lupöydälle. Työlle annettiin vapaat kädet ohjelmiston ja apuvälineiden suhteen, joten päädyin tekemään mallit Siemens NX10-opiskelijalisenssillä ja NX10-ominaisuuksia apuna käyttäen.
Suunnittelun alkuvaiheessa tavoitteena oli suunnitella mahdollisimman jäykkä ja kevyt alusta käyttäen sovittuja parametreja. Annetut parametrit kuitenkin osoittau-tuivat erittäin haasteellisiksi, koska rungon koko ja taloudellisuus eivät välttämättä vastaa tavoitetta. Suunnittelusta teki myös haastavaa se, ettei nykypäivänä auto-maailmasta löydy juuri vertailukohdetta kyseiselle konseptille.
Runkokonseptin viimeisen hyväksytyn revision jälkeen keskityttiin moottorin ja voimansiirron sovittamiseen, rungon viimeistelyyn ja piirustusten kehittämiseen.
Projekti aloitettiin tutkimalla Latvalan tekemiä konseptipiirustuksia ja suunnitte-lemalla paperille kolme raakamallia, joista valittiin toimivin vaihtoehto suunnitte-lupöydälle. Työlle annettiin vapaat kädet ohjelmiston ja apuvälineiden suhteen, joten päädyin tekemään mallit Siemens NX10-opiskelijalisenssillä ja NX10-ominaisuuksia apuna käyttäen.
Suunnittelun alkuvaiheessa tavoitteena oli suunnitella mahdollisimman jäykkä ja kevyt alusta käyttäen sovittuja parametreja. Annetut parametrit kuitenkin osoittau-tuivat erittäin haasteellisiksi, koska rungon koko ja taloudellisuus eivät välttämättä vastaa tavoitetta. Suunnittelusta teki myös haastavaa se, ettei nykypäivänä auto-maailmasta löydy juuri vertailukohdetta kyseiselle konseptille.
Runkokonseptin viimeisen hyväksytyn revision jälkeen keskityttiin moottorin ja voimansiirron sovittamiseen, rungon viimeistelyyn ja piirustusten kehittämiseen.