Imagotutkimus : Case Combo Vintage Oy
Saari, Sanna (2017)
Saari, Sanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188841
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö suoritettiin toimeksiantona Combo Vintage Oy:lle. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisena yrityksen imago koetaan, ja mitkä seikat vaikuttavat muodostuneen imagon taustalla. Combo on Vaasassa toimiva kirpputori ja outlet-myymälä, jolle ei ole aikaisemmin ehditty tehdä imagoa kartoittavaa tutkimusta.
Teoreettinen viitekehys keskittyy erilaisten imagoon liittyvien teorioiden ympärille. Lisäksi teoriaosuudessa on nostettu esille markkinointimix, imagon lähikäsitteet sekä koettu kokonaislaatu. Opinnäytetyö suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimusaineisto koostuu yrityksen kymmenen suomenkielisen Vaasalaisen asiakkaan haastatteluista.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että yrityksen imago koettiin kokonaisuudessaan positiivisena. Haastatellut pitivät Comboa isona, raikkaana ja valoisana kirpputorina, jonka yhteyteen on liitetty toimivasti outlet-myymälä. Palvelun lopputulos koettiin positiivisena, vaikkakin kirpputoripöytää oli saanut jonottaa pitkään, ja joidenkin pöytävuokraajien tapauksessa palvelussa oli havaittavissa pieniä sekaannuksia. Yrityksen markkinointi nähtiin hieman tuntemattomana, mutta puskaradion toiminta sitäkin aktiivisempana. Asiakkaat odottivat asioinniltaan hyvien kirpputorilöytöjen tekoa, sekä myyntivoittoa myymistään tuotteista. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat olivat monipuoliseen tarjontaan ja hinta-laatusuhteeltaan hyviin ja mielenkiintoisiin outlet-tuotteisiin.
Teoreettinen viitekehys keskittyy erilaisten imagoon liittyvien teorioiden ympärille. Lisäksi teoriaosuudessa on nostettu esille markkinointimix, imagon lähikäsitteet sekä koettu kokonaislaatu. Opinnäytetyö suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimusaineisto koostuu yrityksen kymmenen suomenkielisen Vaasalaisen asiakkaan haastatteluista.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että yrityksen imago koettiin kokonaisuudessaan positiivisena. Haastatellut pitivät Comboa isona, raikkaana ja valoisana kirpputorina, jonka yhteyteen on liitetty toimivasti outlet-myymälä. Palvelun lopputulos koettiin positiivisena, vaikkakin kirpputoripöytää oli saanut jonottaa pitkään, ja joidenkin pöytävuokraajien tapauksessa palvelussa oli havaittavissa pieniä sekaannuksia. Yrityksen markkinointi nähtiin hieman tuntemattomana, mutta puskaradion toiminta sitäkin aktiivisempana. Asiakkaat odottivat asioinniltaan hyvien kirpputorilöytöjen tekoa, sekä myyntivoittoa myymistään tuotteista. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat olivat monipuoliseen tarjontaan ja hinta-laatusuhteeltaan hyviin ja mielenkiintoisiin outlet-tuotteisiin.