Osaamisen johtaminen asiakaspalvelussa : Osaamiskartoitus kohdeorganisaatiossa
Kemppainen, Paula (2017)
Kemppainen, Paula
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178594
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa kohdeorganisaation asiakaspalvelun osaaminen ja osaamiseen liittyvät kriittiset kohdat. Osaamiskartoituksen oli tarkoitus nostaa esiin ne taidot, joihin yrityksen on kiinnitettävä huomiota ensisijaisesti lähitulevaisuudessa, ja kartoituksen oli tarkoitus tukea päätöksiä resurssien suuntaamisessa.
Kohdeorganisaatio on osa kansainvälistä saniteettituotteiden valmistajaa, jolla on Suomessa sekä tuotantolaitos että myyntiyhtiö. Asiakaspalvelu toimii osana myyntiyhtiötä, ja sen työntekijät ovat yrityksen palkkaamia. Organisaation tarve kartoittaa asiakaspalvelun työntekijöiden osaaminen ja sen taso oli korostunut taustalla tapahtuneen yritysfuusion takia.
Osaamiskartoituksen tekemistä ohjasi aihealueen teoriatietoon tutustuminen ja yrityksessä olemassa olleen osaamisluettelon hyödyntäminen. Lähdeaineistolla selvitettiin, mitä asioita osaamisesta ja kyvyistä kirjallisuudessa nostetaan esiin ja millä tavalla yrityksen kannattaa osaamiseen suhtautua. Toteutetun osaamiskartoituksen tueksi tehtiin myös laadullisia, teemallisia haastatteluita. Haastateltavina olivat asiakaspalvelun seitsemän asiakaspalvelijaa, ja haastatteluissa selvitettiin heidän ajatuksiaan omasta osaamisestaan ja sen kehittämisestä. Organisaation strategisen osaamisnäkökulman hahmottamiseksi haastateltiin HR-päällikkö ja toimitusjohtaja.
Osaamiskartoituksen vastauksista löydettiin asiakaspalvelun kriittisimmiksi kehityskohteiksi tuoteosaaminen ja toiminnanohjausjärjestelmän käytön kehittäminen. Tarpeelliseksi näkökulmaksi haastatteluvastauksien perusteella nähtiin asiakaspalvelun osallistuttaminen osaamisen kehittämisessä. Vastausten perusteella havaittiin, että tarkentamista vaativat itse asiakaslähtöisyys ja se, mitä asiakaslähtöisyys tarkoittaa organisaatio- ja työntekijätasolla.
Kohdeorganisaatio on osa kansainvälistä saniteettituotteiden valmistajaa, jolla on Suomessa sekä tuotantolaitos että myyntiyhtiö. Asiakaspalvelu toimii osana myyntiyhtiötä, ja sen työntekijät ovat yrityksen palkkaamia. Organisaation tarve kartoittaa asiakaspalvelun työntekijöiden osaaminen ja sen taso oli korostunut taustalla tapahtuneen yritysfuusion takia.
Osaamiskartoituksen tekemistä ohjasi aihealueen teoriatietoon tutustuminen ja yrityksessä olemassa olleen osaamisluettelon hyödyntäminen. Lähdeaineistolla selvitettiin, mitä asioita osaamisesta ja kyvyistä kirjallisuudessa nostetaan esiin ja millä tavalla yrityksen kannattaa osaamiseen suhtautua. Toteutetun osaamiskartoituksen tueksi tehtiin myös laadullisia, teemallisia haastatteluita. Haastateltavina olivat asiakaspalvelun seitsemän asiakaspalvelijaa, ja haastatteluissa selvitettiin heidän ajatuksiaan omasta osaamisestaan ja sen kehittämisestä. Organisaation strategisen osaamisnäkökulman hahmottamiseksi haastateltiin HR-päällikkö ja toimitusjohtaja.
Osaamiskartoituksen vastauksista löydettiin asiakaspalvelun kriittisimmiksi kehityskohteiksi tuoteosaaminen ja toiminnanohjausjärjestelmän käytön kehittäminen. Tarpeelliseksi näkökulmaksi haastatteluvastauksien perusteella nähtiin asiakaspalvelun osallistuttaminen osaamisen kehittämisessä. Vastausten perusteella havaittiin, että tarkentamista vaativat itse asiakaslähtöisyys ja se, mitä asiakaslähtöisyys tarkoittaa organisaatio- ja työntekijätasolla.