Pienyrityksen näkyvyyden kehittäminen digitaalisin keinoin
Bartholdi, Natalia (2017)
Bartholdi, Natalia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188944
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kehittämissuunnitelma yritykselle sen näkyvyyden lisäämiseksi digitaalisessa toimintaympäristössä.
Työn viitekehyksessä esiteltiin digitaalista markkinointia ja sen tarjoamia mahdollisuuksia pienyrityksen näkyvyyden kehittämiseen sekä tarkemmin verkkosivujen suunnittelua, sosiaalisen median kanavia, hakukoneoptimointia ja näiden seurantaan vaadittavia työkaluja.
Työn konkreettisina tuotoksina syntyivät yrityksen kotisivut sekä profiilit yritykselle olennaisimpiin sosiaalisen median kanaviin. Pääpaino oli yrityksen verkkosivujen rakentamisessa sekä niiden optimoimisessa hakukoneisiin.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin pienyrityksen hyötyvän panostuksesta digitaaliseen markkinointiin ja tarkemmin sen nykyään suosituimpaan muotoon, Internet-markkinointiin. Hyvin pienellä budjetilla pystyi tekemään merkittäviä toimenpiteitä, jotka lisäsivät yrityksen näkyvyyttä niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti. Hakukoneoptimoinnilla sai nostettua yrityksen kotisivuja ylöspäin hakutuloksissa, mikä edesauttoi näkyvyyden kehittämisessä. Seurannan todettiin myös olevan välttämätöntä toiminnan kehittämiseksi ja tehdyistä toimenpiteistä saatavien hyötyjen takaamiseksi.
Työn viitekehyksessä esiteltiin digitaalista markkinointia ja sen tarjoamia mahdollisuuksia pienyrityksen näkyvyyden kehittämiseen sekä tarkemmin verkkosivujen suunnittelua, sosiaalisen median kanavia, hakukoneoptimointia ja näiden seurantaan vaadittavia työkaluja.
Työn konkreettisina tuotoksina syntyivät yrityksen kotisivut sekä profiilit yritykselle olennaisimpiin sosiaalisen median kanaviin. Pääpaino oli yrityksen verkkosivujen rakentamisessa sekä niiden optimoimisessa hakukoneisiin.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin pienyrityksen hyötyvän panostuksesta digitaaliseen markkinointiin ja tarkemmin sen nykyään suosituimpaan muotoon, Internet-markkinointiin. Hyvin pienellä budjetilla pystyi tekemään merkittäviä toimenpiteitä, jotka lisäsivät yrityksen näkyvyyttä niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti. Hakukoneoptimoinnilla sai nostettua yrityksen kotisivuja ylöspäin hakutuloksissa, mikä edesauttoi näkyvyyden kehittämisessä. Seurannan todettiin myös olevan välttämätöntä toiminnan kehittämiseksi ja tehdyistä toimenpiteistä saatavien hyötyjen takaamiseksi.