Voimaneidot – voimaantumisen mahdollisuus ikääntyville : ryhmätoiminnan edut ehkäisevän työn näkökulmasta
Selin, Irina (2017)
Selin, Irina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188903
Tiivistelmä
Mielenhyvinvointi ja henkilökohtaisten voimavarojen tiedostaminen ovat tärkeässä roolissa puhuttaessa ikääntyneiden ehkäisevästä päihde – ja mielenterveystyöstä. Ikäihmisten päihteiden, etenkin alkoholin säännöllinen käyttö on huolestuttavasti lisääntynyt.
Monimuotoinenopinnäytetyö tarkasteli Voimaneidot ikääntyville – ryhmätoimintamallin avulla ikääntyville naisille kohdennettua ehkäisevää työtä, mielenhyvinvointia ja sen hoitamisen tärkeyttä. Yhteistyötahona oli Vantaan ehkäisevän päihdetyön yksikkö. Opinnäytetyön kohderyhmäksi valikoitui Lähde kotoa – niminen ryhmä. Ryhmä oli tarkoitettu ensisijaisesti yli 65 – vuotiaille henkilöille, jotka kokivat yksinäisyyttä, heidän sosiaalinen verkostonsa oli kaventunut ja he olivat syrjäytymisvaarassa, tai he olivat omaishoidettavia. Teoriaosuus keskittyi positiivisen ikääntymisen, voimaantumisen ja sosiokulttuurisen innostamisen näkökulmiin esimerkkinä myöhäisiän musiikkikasvatus. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus sisälsi kuvaukset ryhmäkertojen toteutuksesta sekä analysoinnin ryhmähaastatteluista vuoropuheluna teorian kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toiminnallisia taidelähtöisiä menetelmiä ja tuottaa taidekokemuksia asiakasrajapinnassa. Tarkoituksena oli myös tarjota ammatillisia oivalluksia ja ideoita Voimaneidot ikääntyville – ryhmien ohjaajille.
Ryhmässä käytetyt pedagogiset menetelmät saivat ryhmäläisiltä kahdenlaista palautetta; kirjalliset tehtävät koettiin hieman haastaviksi, kun taas toiminnalliset menetelmät tutummiksi. Myöhäisiän musiikkikasvatusmenetelmien käytöstä saatu palaute oli enimmäkseen positiivista. Voimaneidot ikääntyville – työskentelymallilla vaikutti olevan eteenpäin vievä, voimaannuttava vaikutus ryhmään osallistujille, ainakin hetkellisesti. Positiivisia syitä lähtemiseksi kodin ulkopuolelle alkoi löytyä ryhmän aikana, vaikkakin osa haastateltavista toi esille sen, että nauttii yksinolosta omassa kodissaan. Haastatteluissa tuli esille, että ryhmässä käyminen on tuonut elämäniloa. Vertaistuen merkitys nousi puheenvuoroissa esiin. Päihteiden käyttöön liittyvät keskusteluaiheet otettiin vaihtelevasti vastaan. Lääkkeiden ja alkoholin yhteensopivuutta pohdittiin.
Ikäihmisten osallistamisessa tulisi huomioida ikäsensitiivinen ja yksilöllinen lähestymisnäkökulma. Ikäsidonnaisuuteen liittyviä stereotypioita on aiheellista pohtia ja huomioida elinikäisen oppimisen mahdollisuudet kehitettäessä taidelähtöisiä pedagogisia menetelmiä.
Monimuotoinenopinnäytetyö tarkasteli Voimaneidot ikääntyville – ryhmätoimintamallin avulla ikääntyville naisille kohdennettua ehkäisevää työtä, mielenhyvinvointia ja sen hoitamisen tärkeyttä. Yhteistyötahona oli Vantaan ehkäisevän päihdetyön yksikkö. Opinnäytetyön kohderyhmäksi valikoitui Lähde kotoa – niminen ryhmä. Ryhmä oli tarkoitettu ensisijaisesti yli 65 – vuotiaille henkilöille, jotka kokivat yksinäisyyttä, heidän sosiaalinen verkostonsa oli kaventunut ja he olivat syrjäytymisvaarassa, tai he olivat omaishoidettavia. Teoriaosuus keskittyi positiivisen ikääntymisen, voimaantumisen ja sosiokulttuurisen innostamisen näkökulmiin esimerkkinä myöhäisiän musiikkikasvatus. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus sisälsi kuvaukset ryhmäkertojen toteutuksesta sekä analysoinnin ryhmähaastatteluista vuoropuheluna teorian kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toiminnallisia taidelähtöisiä menetelmiä ja tuottaa taidekokemuksia asiakasrajapinnassa. Tarkoituksena oli myös tarjota ammatillisia oivalluksia ja ideoita Voimaneidot ikääntyville – ryhmien ohjaajille.
Ryhmässä käytetyt pedagogiset menetelmät saivat ryhmäläisiltä kahdenlaista palautetta; kirjalliset tehtävät koettiin hieman haastaviksi, kun taas toiminnalliset menetelmät tutummiksi. Myöhäisiän musiikkikasvatusmenetelmien käytöstä saatu palaute oli enimmäkseen positiivista. Voimaneidot ikääntyville – työskentelymallilla vaikutti olevan eteenpäin vievä, voimaannuttava vaikutus ryhmään osallistujille, ainakin hetkellisesti. Positiivisia syitä lähtemiseksi kodin ulkopuolelle alkoi löytyä ryhmän aikana, vaikkakin osa haastateltavista toi esille sen, että nauttii yksinolosta omassa kodissaan. Haastatteluissa tuli esille, että ryhmässä käyminen on tuonut elämäniloa. Vertaistuen merkitys nousi puheenvuoroissa esiin. Päihteiden käyttöön liittyvät keskusteluaiheet otettiin vaihtelevasti vastaan. Lääkkeiden ja alkoholin yhteensopivuutta pohdittiin.
Ikäihmisten osallistamisessa tulisi huomioida ikäsensitiivinen ja yksilöllinen lähestymisnäkökulma. Ikäsidonnaisuuteen liittyviä stereotypioita on aiheellista pohtia ja huomioida elinikäisen oppimisen mahdollisuudet kehitettäessä taidelähtöisiä pedagogisia menetelmiä.