Musiikin teorian opetussuunnitelman toteutuminen Oulun ammattikorkeakoulun kirkkomusiikin opiskelijoiden opinnoissa
Simonen, Johanna (2017)
Simonen, Johanna
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199035
Tiivistelmä
Musiikin ammattiopintoihin kuuluu olennaisena osana musiikin teoria-aineiden opiskelu. Monesti nämä teoria-aineet ovat opiskelijoille työläitä ja jopa viivästyttävät valmistumista. Opinnäytetyössäni halusin selvittää, miten musiikin teoria-aineiden opetussuunnitelmien kuvaukset ovat toteutuneet Oulun ammattikorkeakoulun kirkkomusiikin opiskelijoiden opinnoissa. Halusin työssäni myös selvittää, vastaavatko musiikin teoriaopinnot työelämän tarpeisiin.
Työssä tehdään katsaus musiikin teorian opetuksen historiaan Suomessa yleisellä tasolla sekä Sibelius-Akatemian ja Oulun konservatorion historiikkien avulla. Työssä tutustutaan opetussuunnitelman käsitteeseen sekä musiikin teorian opetussuunnitelmiin Oulun konservatoriossa sekä Oulun ammattikorkeakoulussa. Lisäksi työssä tutustutaan kirkkomusiikin koulutukseen Suomessa 1800-luvulta nykypäivään sekä kanttorin viran vaatimuksiin tänä päivänä.
Opinnäytetyöni pääsisältö on kysely, joka lähetettiin Oulun ammattikorkeakoulun kirkkomusiikin opiskelijoille. Kyselyssä selvitetään opiskelijoiden ammattiopintoihin kuuluvien musiikin teoria-aineiden opetussuunnitelmien sisältökuvaukset ja niiden toteutuminen opiskelijoiden opinnoissa. Lisäksi selvitetään opiskelijoiden aiemmat musiikkiopinnot ja niiden vaikutus musiikin teoriaopintoihin ammattitasolla sekä itsearviointia siitä, mitkä ovat opiskelijoiden heikkoudet ja vahvuudet musiikin teoriassa. Kyselyn lopuksi katsotaan tulevaan työelämään.
Kyselyn pohjalta voi päätellä, että aiemmat musiikin teoriaopinnot helpottavat musiikin ammattiopintoja. Kyselyyn vastanneet opiskelijat toivoivat entistä enemmän käytännönläheisyyttä musiikin teoria-aineisiin. Erityisesti sovitusten ja sävellysten tekeminen ovat asioita, joissa kirkkomusiikin opiskelija toivoisi enemmän ohjausta. Urkuimprovisoinnissa opiskelija joutuu käyttämään musiikin teorian osaamistaan. Improvisointi, säveltäminen ja sovittaminen ovat merkittävässä osassa myös kanttorin työssä.
Työssä tehdään katsaus musiikin teorian opetuksen historiaan Suomessa yleisellä tasolla sekä Sibelius-Akatemian ja Oulun konservatorion historiikkien avulla. Työssä tutustutaan opetussuunnitelman käsitteeseen sekä musiikin teorian opetussuunnitelmiin Oulun konservatoriossa sekä Oulun ammattikorkeakoulussa. Lisäksi työssä tutustutaan kirkkomusiikin koulutukseen Suomessa 1800-luvulta nykypäivään sekä kanttorin viran vaatimuksiin tänä päivänä.
Opinnäytetyöni pääsisältö on kysely, joka lähetettiin Oulun ammattikorkeakoulun kirkkomusiikin opiskelijoille. Kyselyssä selvitetään opiskelijoiden ammattiopintoihin kuuluvien musiikin teoria-aineiden opetussuunnitelmien sisältökuvaukset ja niiden toteutuminen opiskelijoiden opinnoissa. Lisäksi selvitetään opiskelijoiden aiemmat musiikkiopinnot ja niiden vaikutus musiikin teoriaopintoihin ammattitasolla sekä itsearviointia siitä, mitkä ovat opiskelijoiden heikkoudet ja vahvuudet musiikin teoriassa. Kyselyn lopuksi katsotaan tulevaan työelämään.
Kyselyn pohjalta voi päätellä, että aiemmat musiikin teoriaopinnot helpottavat musiikin ammattiopintoja. Kyselyyn vastanneet opiskelijat toivoivat entistä enemmän käytännönläheisyyttä musiikin teoria-aineisiin. Erityisesti sovitusten ja sävellysten tekeminen ovat asioita, joissa kirkkomusiikin opiskelija toivoisi enemmän ohjausta. Urkuimprovisoinnissa opiskelija joutuu käyttämään musiikin teorian osaamistaan. Improvisointi, säveltäminen ja sovittaminen ovat merkittävässä osassa myös kanttorin työssä.