Ukulelen alkeita muksuille : Soitto-oppaan matka ideasta toteutukseen
Marttila, Salla (2017)
Marttila, Salla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705209167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705209167
Tiivistelmä
Opinnäytetyönäni olen luonut ukulelen alkeisoppaan Muksulele – Ukulelen alkeita muksuille. Opas sisältää 18 uutta lastenlaulua sekä ohjeet ukulelen hallintaan ja neljän perussoinnun soittamiseen. Lisäksi laulujen yhteyteen olen kirjannut vinkkejä, kuinka soittimen kanssa kannattaa lapsiryhmässä edetä ja miten lauluja voi musiikkileikkikoulussa hyödyntää.
Tässä opinnäytetyöni kirjallisessa osassa kuvaan soitto-oppaan syntyprosessin kaikkine vaiheineen. Kerron, kuinka suunnittelin opetuksen etenevän ja miten päädyin näihin ratkaisuihin. Mitä sointuja olisi hyvä opettaa ja missä järjestyksessä edetä soinnusta toiseen? Avaan myös laulujen sävellysprosessia, ja sitä, kuinka pedagoginen ajattelu vaikutti sävellystyöhöni.
Muksulele-oppaan kohderyhminä ovat musiikkileikkikoulunopettajien ja –oppilaiden lisäksi myös varhaiskasvattajat ja muut lasten kanssa työskentelevät aikuiset. Tein yhteistyötä kolmen Riihimäkeläisen päiväkodin kanssa, joiden henkilökunta vastasi sähköiseen kyselyyn yhteistyömme aluksi. Kyselyllä kartoitin, olisivatko he kiinnostuneita käyttämään ukulelea työssään ja millaista ohjeistusta ja materiaaleja he tarvitsisivat, jotta se olisi mahdollista. Avaan työssäni heidän toiveidensa vaikutuksia oppaan sisältöön.
Soitto-oppaan materiaalit kävivät valmistuttuaan läpi monta testaus- ja arviointitilannetta. Yhteistyöpäiväkodeissa pidin koulutustilaisuudet, joissa henkilökunta pääsi antamaan palautetta sekä lauluista että opetuksen etenemisestä. Lisäksi kantaa materiaaleihin ottivat myös musiikkileikkikoulun ukuleleryhmäläiset sekä työni asiantuntijaohjaaja. Kuvaan myös yksityiskohtaisesti palautteiden pohjalta tehtyjä muutoksia.
Opinnäytetyöni toinen osa Muksulele –kirja julkaistaan heinäkuussa 2017.
Tässä opinnäytetyöni kirjallisessa osassa kuvaan soitto-oppaan syntyprosessin kaikkine vaiheineen. Kerron, kuinka suunnittelin opetuksen etenevän ja miten päädyin näihin ratkaisuihin. Mitä sointuja olisi hyvä opettaa ja missä järjestyksessä edetä soinnusta toiseen? Avaan myös laulujen sävellysprosessia, ja sitä, kuinka pedagoginen ajattelu vaikutti sävellystyöhöni.
Muksulele-oppaan kohderyhminä ovat musiikkileikkikoulunopettajien ja –oppilaiden lisäksi myös varhaiskasvattajat ja muut lasten kanssa työskentelevät aikuiset. Tein yhteistyötä kolmen Riihimäkeläisen päiväkodin kanssa, joiden henkilökunta vastasi sähköiseen kyselyyn yhteistyömme aluksi. Kyselyllä kartoitin, olisivatko he kiinnostuneita käyttämään ukulelea työssään ja millaista ohjeistusta ja materiaaleja he tarvitsisivat, jotta se olisi mahdollista. Avaan työssäni heidän toiveidensa vaikutuksia oppaan sisältöön.
Soitto-oppaan materiaalit kävivät valmistuttuaan läpi monta testaus- ja arviointitilannetta. Yhteistyöpäiväkodeissa pidin koulutustilaisuudet, joissa henkilökunta pääsi antamaan palautetta sekä lauluista että opetuksen etenemisestä. Lisäksi kantaa materiaaleihin ottivat myös musiikkileikkikoulun ukuleleryhmäläiset sekä työni asiantuntijaohjaaja. Kuvaan myös yksityiskohtaisesti palautteiden pohjalta tehtyjä muutoksia.
Opinnäytetyöni toinen osa Muksulele –kirja julkaistaan heinäkuussa 2017.