Åsikter om Wasalandias och Tropiclandias image och profil
Nysten, Annika (2010)
Nysten, Annika
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004226775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004226775
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov är utfört åt Wasalandia och Tropiclandia. Undersökningen handlar om image samt profil för nöjesparken och badet. En liknande undersökning har inte gjorts på länge, och det visade sig att ämnet var mycket mer aktuellt än vad det först var tänkt. Image är sådant som skapas i kundens medvetande och profilen är den bild som ett företag vill visa om sig själv. Det är upp till företaget att bestämma om den image som finns skall motarbetas eller förstärkas. Syftet var att ta reda på vad människor som besöker hemsidan på Internet tycker om Wasalandia och Tropiclandia. Till en viss del användes även ett uppsökande urval via Internet för att täcka områdena Österbotten och Sydösterbotten. Teorin i arbetet handlar om image, profil, positionering, pris och konkurrens. Enkäten är omfattande och ger en heltäckande information om respondenten. Det finns 15 påståenden om Wasalandia, 15 påståenden om Tropiclandia, en öppen fråga om hur nöjesparken och badet kunde utvecklas och en kartläggning om hur många som har besökt nöjesparken och badet under det senaste året och hur många som kommer att göra ett besök under det kommande året. 320 stycken svar analyserades och resultatet visade att respondenterna hellre och med allt större säkerhet kommer att besöka Tropiclandia. Detta kan bero på att det segment av kunderna som besöker Wasalandia under somrarna inte besöker Internetsidan under vinterhalvåret. Därför blev validiteten i frågorna för nöjesparken något sämre jämfört med badet. Restaurangservicen i badet fick ett sämre resultat än väntat men i sin helhet hade både nöjesparken och badet ett gott
resultat. This thesis was done for Wasalandia and Tropiclandia. The research dealt with the image and profile of an amusement park and a spa. A research like this has not been done in a long time and the topic turned out to be more current than it was first thought. Image is a picture the customer creates in his mind and a profile is a picture the company wants to show. It is up to the company to decide whether the image is reinforced or worked against. The purpose was to find out what people visiting the homepage think about Wasalandia and Tropiclandia. A selection was used through the Internet to cover Ostrobothnia and the southern ostrobothnia to specific degree. The content of the theory explains image, profile, positioning, price and competition. The content of the questionnaire gives very thorough information about the respondent. There are 15 claims about Wasalandia, 15 claims about Tropiclandia, an open question about how the amusement park and the spa could be improved and an examination about how many has visited the amusement park and the spa during the last year and how many are going to visit them during the next year. 320 results were analyzed and the study showed that the respondents are more likely to visit Tropiclandia. The reason may lie in the fact that the people who visit Wasalandia during the summertime do not visit the website in the winters. Therefore, the validity of the questions about the amusement park was not as good as for the spa. The service of the spas restaurant was not as satisfactory as expected but overall both the amusement park and the spa had satisfactory results.
resultat.