Green Puzzle City: iOS mobiilipeli
Shadkami, Ali (2017)
Shadkami, Ali
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219259
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda hyvin yksinkertainen logiikkapeli mobiililaitteille, alustavasti iOS-alustalle, kuten iPhonelle ja iPadille. Pelin aiheena olisi puhdas energia. Peligrafiikka olisi selkeä ja hieno. Pelattavuus olisi yksinkertaista, jotta peli sopisi kaikenikäiselle.
Pelin toteuttamiseen käytettiin Unity-pelimoottoria ja C#-ohjelmointikieltä. Peli-moottoriympäristö on minulle entuudestaan tuttua sillä olen aikaisemmin kehittänyt muutamia pelejä Unityllä.
Tämä on ensimmäinen logiikkapeli, jonka toteutin. Tärkeimmät osa-alueet, kuten grafiikan suunnittelu ja käyttöliittymät, tulen tekemään itse. Musiikin ja ääniefektit tulen ottamaan Unityn Asset Storesta, syy tähän on se, että ääniefekteihin ja musiikin luomiseen ei riitä aikaa.
Opinnäytetyön alussa käydään läpi mitä tekniikoita käytin, miten peli-idea syntyi ja kuinka lähdin tekemään tätä projektia. Käyn toteutusvaiheen osittain läpi ja kerron tärkeimmät osat pelin tekemisestä esittelemällä kuvia sekä käyttämäni koodin-pätkiä. Pelin haastavin osuus tulee olemaan pelidatan tallennus JSON-tiedostoon ja AES (Rijndael)-kryptaus.
Pelin koko toiminnallisuus esitetään pelattavan demon avulla.
Pelin toteuttamiseen käytettiin Unity-pelimoottoria ja C#-ohjelmointikieltä. Peli-moottoriympäristö on minulle entuudestaan tuttua sillä olen aikaisemmin kehittänyt muutamia pelejä Unityllä.
Tämä on ensimmäinen logiikkapeli, jonka toteutin. Tärkeimmät osa-alueet, kuten grafiikan suunnittelu ja käyttöliittymät, tulen tekemään itse. Musiikin ja ääniefektit tulen ottamaan Unityn Asset Storesta, syy tähän on se, että ääniefekteihin ja musiikin luomiseen ei riitä aikaa.
Opinnäytetyön alussa käydään läpi mitä tekniikoita käytin, miten peli-idea syntyi ja kuinka lähdin tekemään tätä projektia. Käyn toteutusvaiheen osittain läpi ja kerron tärkeimmät osat pelin tekemisestä esittelemällä kuvia sekä käyttämäni koodin-pätkiä. Pelin haastavin osuus tulee olemaan pelidatan tallennus JSON-tiedostoon ja AES (Rijndael)-kryptaus.
Pelin koko toiminnallisuus esitetään pelattavan demon avulla.