RALLA:n viemää : varhaiskasvattajien kokemuksia arviointimenetelmän hyödyistä ja sen sähköisen sovelluksen käytettävyydestä
Hakulinen, Henna; Kiviniemi, Kirsi-Maria (2017)
Hakulinen, Henna
Kiviniemi, Kirsi-Maria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229315
Tiivistelmä
Opetushallituksen varhaiskasvatussuunnitelman laatimista koskevassa ohjeistuksessa korostetaan leikin tärkeyttä lapsen kehittymiselle, oppimiselle ja hyvinvoinnille. Nykyisen ohjeistuksen mukaan leikkiä tulee havainnoida ja dokumentoida varhaiskasvatuksessa. Dokumentoidusta tiedosta on hyötyä esimerkiksi tuen tarpeen arvioinnissa.
RALLA, eli ryhmätilanteessa tapahtuva lapsen leikin arviointi, on toiminnan ja toimintaterapian tieteeseen perustuva strukturoitu arviointimenetelmä. RALLA on tarkoitettu 2-6-vuotiaiden lasten arviointiin. Arviointivälinettä voivat käyttää kaikki käyttäjäkoulutuksen käyneet.
RALLA-arviointimenetelmästä on kehitetty sähköinen versio, RALLA-sovellus. Sovelluksen kehittämistä varten tarvitaan tietoa sen käytettävyydestä. Sovelluksesta järjestetyssä pilottikokeilussa arviointivälineen työelämän käyttöön juurtumisen yksi edellytys on koulutuksen järjestäminen. Toinen edellytys juurtumiselle on välineen hyötyjen tunteminen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä käyttökokemuksia RALLA-arviointimenetelmän hyödyistä ja sen sähköisen sovelluksen käytettävyydestä varhaiskasvattajien työssä. Yhteistyökumppanina projektissa oli RALLA:n kehittäjä Tiina Lautamo.
RALLA:n ja sen sovelluksen käytöstä järjestettiin käyttökoulutus erään Helsingin kaupungin varhaiskasvatusyksikön työntekijöille. Koulutuksen jälkeen työntekijät käyttivät RALLA:a viikon ajan työssään ja kirjoittivat kokemuksistaan oppimispäiväkirjaa, joita käytettiin tämän opinnäytetyön aineistona.
Koekäyttäjät kokivat, että RALLA-sovellus oli selkeä ja helppokäyttöinen, mutta sovelluksen antamat tulokset ja ohjeet koettiin liian yleispäteviksi. Pisteyttäminen koettiin haasteellisena. Aineistosta nousi esiin, että RALLA:a voidaan käyttää havainnoinnin ja suunnittelun tukena sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön välineenä.
RALLA, eli ryhmätilanteessa tapahtuva lapsen leikin arviointi, on toiminnan ja toimintaterapian tieteeseen perustuva strukturoitu arviointimenetelmä. RALLA on tarkoitettu 2-6-vuotiaiden lasten arviointiin. Arviointivälinettä voivat käyttää kaikki käyttäjäkoulutuksen käyneet.
RALLA-arviointimenetelmästä on kehitetty sähköinen versio, RALLA-sovellus. Sovelluksen kehittämistä varten tarvitaan tietoa sen käytettävyydestä. Sovelluksesta järjestetyssä pilottikokeilussa arviointivälineen työelämän käyttöön juurtumisen yksi edellytys on koulutuksen järjestäminen. Toinen edellytys juurtumiselle on välineen hyötyjen tunteminen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä käyttökokemuksia RALLA-arviointimenetelmän hyödyistä ja sen sähköisen sovelluksen käytettävyydestä varhaiskasvattajien työssä. Yhteistyökumppanina projektissa oli RALLA:n kehittäjä Tiina Lautamo.
RALLA:n ja sen sovelluksen käytöstä järjestettiin käyttökoulutus erään Helsingin kaupungin varhaiskasvatusyksikön työntekijöille. Koulutuksen jälkeen työntekijät käyttivät RALLA:a viikon ajan työssään ja kirjoittivat kokemuksistaan oppimispäiväkirjaa, joita käytettiin tämän opinnäytetyön aineistona.
Koekäyttäjät kokivat, että RALLA-sovellus oli selkeä ja helppokäyttöinen, mutta sovelluksen antamat tulokset ja ohjeet koettiin liian yleispäteviksi. Pisteyttäminen koettiin haasteellisena. Aineistosta nousi esiin, että RALLA:a voidaan käyttää havainnoinnin ja suunnittelun tukena sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön välineenä.