Web Browser Based Online Chess, Human versus Human Games with Multiple End Point Devices
Palomäki, Antti-Pekka (2017)
Palomäki, Antti-Pekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219251
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia kuinka voidaan tehdä reaaliaikaisia verkkoselainpohjaisia usean samanaikaisen käyttäjän pelejä. Näissä peleissä on kriittistä, että kaikki osapuolet näkevät aina vallitsevan pelitilanteen. Vuoropohjaisissa peleissä on tärkeää, että toimintoja voi suorittaa vain omalla vuorolla ja aikakriittisissä peleissä oleellista on toimintojen lyhyet vasteajat, jotta peli olisi jouhevaa.
Perinteiset HTTP -palvelimelta ladatut HTML -dokumentit eivät suoraan anna mahdollisuutta kommunikoida toisten käyttäjien kanssa, vaikka kaikki ladatut tiedostot olisivatkin peräisin samasta yksittäisestä lähteestä. Perinteinen HTTP -metodien kautta kommunikointi HTTP –palvelimen kanssa ei suoraan tarjoa tarvittavaa tiedonvälitystä kaikkien osapuolten kanssa.
Työssä on arvioitu muutamien mahdollisten tekniikoiden käyttämistä selainpohjaisten pelien toteuttamisvaihtoehdoiksi. Potentiaalisimmasta konseptista on tehty kevyt soveltuvuustesti, jonka pohjalta on toteutettu verkkoselaimille tarkoitettu shakkijärjestelmä. Järjestelmä mahdollistaa useiden samanaikaisten pelien pelaamisen ja katsomisen.
Työssä on kuvattu mitä ja miten eri tekniikoita järjestelmässä on käytetty, minkälaisia komponentteja se sisältää sekä miten komponenttien välinen interaktio on toteutettu. Lisäksi on kuvattu eräs malli hahmottaa shakkipeli olio -ohjelmoinnin kautta.
Lopputuloksena syntyi AntsaChess sivusto. Sen kautta ihmiset voivat pelata reaaliaikasta shakkia toisiaan vastaan verkkoselaimella, joka tukee WebSocket ja HTML 5 protokollia. Manuaalisen ja ohjelmallisen testaamisen perusteella voidaan sanoa, että konsepti vaikuttaa toimivan riittävällä tasolla ja sitä voitaisiin käyttää muissakin vastaavissa peleissä. Järjestelmän todellinen toimivuus selviää kuitenkin vasta siinä vaiheessa kun järjestelmää käyttää kymmenet tai sadat yhtäaikaiset käyttäjät verkkoselaimella.
Perinteiset HTTP -palvelimelta ladatut HTML -dokumentit eivät suoraan anna mahdollisuutta kommunikoida toisten käyttäjien kanssa, vaikka kaikki ladatut tiedostot olisivatkin peräisin samasta yksittäisestä lähteestä. Perinteinen HTTP -metodien kautta kommunikointi HTTP –palvelimen kanssa ei suoraan tarjoa tarvittavaa tiedonvälitystä kaikkien osapuolten kanssa.
Työssä on arvioitu muutamien mahdollisten tekniikoiden käyttämistä selainpohjaisten pelien toteuttamisvaihtoehdoiksi. Potentiaalisimmasta konseptista on tehty kevyt soveltuvuustesti, jonka pohjalta on toteutettu verkkoselaimille tarkoitettu shakkijärjestelmä. Järjestelmä mahdollistaa useiden samanaikaisten pelien pelaamisen ja katsomisen.
Työssä on kuvattu mitä ja miten eri tekniikoita järjestelmässä on käytetty, minkälaisia komponentteja se sisältää sekä miten komponenttien välinen interaktio on toteutettu. Lisäksi on kuvattu eräs malli hahmottaa shakkipeli olio -ohjelmoinnin kautta.
Lopputuloksena syntyi AntsaChess sivusto. Sen kautta ihmiset voivat pelata reaaliaikasta shakkia toisiaan vastaan verkkoselaimella, joka tukee WebSocket ja HTML 5 protokollia. Manuaalisen ja ohjelmallisen testaamisen perusteella voidaan sanoa, että konsepti vaikuttaa toimivan riittävällä tasolla ja sitä voitaisiin käyttää muissakin vastaavissa peleissä. Järjestelmän todellinen toimivuus selviää kuitenkin vasta siinä vaiheessa kun järjestelmää käyttää kymmenet tai sadat yhtäaikaiset käyttäjät verkkoselaimella.