Lean startup menetelmän hyödyntäminen ohjelmistopalveluyrityksen tuotteen viennissä
Porvari, Olli (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Porvari, Olli
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188888
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää, miten ohjelmistopalveluyritys voisi hyödyntää nykyaikaista lean startup-menetelmää yrityksen tuotteen vientiprosessissa,
kun kohdemaana on Ruotsi. Tutkimuksen tarkoitus oli lisätä ymmärrystä lean startup-menetelmän käyttämisestä ja hyödyntämisestä ohjelmistopalveluyrityksen tuotteen viennissä uudelle markkina-alueelle.
Opinnäytetyö on jaettu kolmeen eri osioon: johdantoon, teoriaan sekä empiiriseen tutkimukseen. Teoriaosassa käsitellään lean startup-menetelmää ja sen keskeisiä kä-
sitteitä. Teoria jatkuu kohdemaan eli Ruotsin markkina-alueen kartoittamisella. Teoriaosassa tarkastellaan myös Ruotsia potentiaalisena kohdemaana ohjelmistopalveluyrityksen näkökulmasta. Työn empiirisessä osassa tutkitaan erilaisia lean startup-menetelmän hyödyntämistapoja, joita case yritys voisi käyttää. Tavoitteena oli selvittää, miten case yritys voisi hyödyntää lean startup menetelmää viedessään ohjelmistopalveluyrityksen tuotteita Ruotsiin. Lisäksi empiirisessä osassa käsitellään myös viiden kilpailuvoiman mallia, jota käsitellään myös case yrityksen näkökulmasta.
Tutkimustulokset osoittavat, että lean startup-menetelmää käyttäen tuotteen vienti toiseen maahan on riskittömämpää kuin klassisen liiketoimintasuunnitelman tekeminen
tai perinteisen markkina-analyysin tekeminen. Menetelmää käyttäen saadaan tarkemmin opittua, mitattua ja hyödynnettyä tuloksia tuotteen vientiä ajatellen uudelle
markkina-alueelle ja voidaan luoda uusia lähestymistapoja siihen, miten lähteä toteuttamaan vientiä.
kun kohdemaana on Ruotsi. Tutkimuksen tarkoitus oli lisätä ymmärrystä lean startup-menetelmän käyttämisestä ja hyödyntämisestä ohjelmistopalveluyrityksen tuotteen viennissä uudelle markkina-alueelle.
Opinnäytetyö on jaettu kolmeen eri osioon: johdantoon, teoriaan sekä empiiriseen tutkimukseen. Teoriaosassa käsitellään lean startup-menetelmää ja sen keskeisiä kä-
sitteitä. Teoria jatkuu kohdemaan eli Ruotsin markkina-alueen kartoittamisella. Teoriaosassa tarkastellaan myös Ruotsia potentiaalisena kohdemaana ohjelmistopalveluyrityksen näkökulmasta. Työn empiirisessä osassa tutkitaan erilaisia lean startup-menetelmän hyödyntämistapoja, joita case yritys voisi käyttää. Tavoitteena oli selvittää, miten case yritys voisi hyödyntää lean startup menetelmää viedessään ohjelmistopalveluyrityksen tuotteita Ruotsiin. Lisäksi empiirisessä osassa käsitellään myös viiden kilpailuvoiman mallia, jota käsitellään myös case yrityksen näkökulmasta.
Tutkimustulokset osoittavat, että lean startup-menetelmää käyttäen tuotteen vienti toiseen maahan on riskittömämpää kuin klassisen liiketoimintasuunnitelman tekeminen
tai perinteisen markkina-analyysin tekeminen. Menetelmää käyttäen saadaan tarkemmin opittua, mitattua ja hyödynnettyä tuloksia tuotteen vientiä ajatellen uudelle
markkina-alueelle ja voidaan luoda uusia lähestymistapoja siihen, miten lähteä toteuttamaan vientiä.