MusaPolku - "I did it my way" : Sovellus ja peli oppilaan musiikkipolun havainnollistajaksi
Kurkikangas, Leila; Sävelkoski, Pia (2017)
Kurkikangas, Leila
Sävelkoski, Pia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229540
Tiivistelmä
Soitonopiskelu koostuu monenlaisista osa-alueista, jotka kaikki vaikuttavat lopputuloksen ”soittotaito” syntymiseen. Tekniset haasteet, sosiaalinen vuorovaikutus ja luovan ajattelun kehittyminen ovat jokainen suuressa roolissa soittajan matkalla. Kun tähän soitonopiskelun monimuotoisuuteen yhdistää oppilaiden yksilöllisyyden ja sen, että oppija prosessoi saamaansa tietoa aikaisempien kokemustensa perusteella, oppimispolut voivat olla hyvin erilaisia.
Mielestämme oppilaan hahmotus omasta osaamisestaan hautautuu helposti harvojen kertasuoritusten alle ja opintopolku jää näkymättömiin. Kehittämisprojektimme tarkoitus on tuoda oppilaan osaaminen paremmin esiin ja hyödyntää tätä tietoa oppimisprosessissa.
Olemme suunnitelleet mobiilipelistä ja -sovelluksesta koostuvan MusaPolku -kokonaisuuden opettajan ja oppilaan käyttöön musiikinopiskelun tueksi. Sovelluksesta ja pelistä toteutetaan kevään 2017 aikana prototyyppi EduDigi -hankkeen avulla. Opinnäytetyömme kirjallisessa osuudessa avaamme kokemuksiamme ja ajatuksiamme musiikin opettamisesta, oppimisesta ja arvioinnista. Peilaamme ajatuksiamme myös uunituoreen opetussuunnitelman viitekehyksessä. Lisäksi esittelemme MusaPolku -kokonaisuuden sekä raportoimme projektin suunnittelusta ja toteutukseen liittyvistä vaiheista. Tämä opinnäytetyö kattaa projektin tapahtumat syksystä 2016 kevään 2017 loppuun.
Opinnäytetyömme kirjallisessa osassa pyrimme kytkemään käytännön työtä yleisiin oppimiskäsityksiin ja teorioihin. Musiikkiopiston arjessa tekemämme havainnot opettamisesta ja oppimisesta ovat keskeinen lähde projektin suunnittelussa. Kehitysprosessin aikaisten kokemusten reflektointi on keskeinen työtapa projektin työstämisessä. Lisäksi olemme benchmarkanneet erilaisia digitaalisia oppimisympäristöjä sekä oppimispelejä. Näemme peleissä ja leikeissä huomattavia mahdollisuuksia oppimisen rikastuttajana ja siksi tukeudumme kehitysprojektissamme myös pelillisyyteen.
MusaPolku konkretisoi koko oppilaan opintomatkan. Se soveltuu itsearviointitaitojen harjoitteluun ja selkeyttää oppilaalle musiikinopiskelun oppisisältöjä. MusaPolku kurottaa hauskan oppimisen keinoin pelillisillä elementeillä kohti iloista ja innostuvaa oppimista.
Mielestämme oppilaan hahmotus omasta osaamisestaan hautautuu helposti harvojen kertasuoritusten alle ja opintopolku jää näkymättömiin. Kehittämisprojektimme tarkoitus on tuoda oppilaan osaaminen paremmin esiin ja hyödyntää tätä tietoa oppimisprosessissa.
Olemme suunnitelleet mobiilipelistä ja -sovelluksesta koostuvan MusaPolku -kokonaisuuden opettajan ja oppilaan käyttöön musiikinopiskelun tueksi. Sovelluksesta ja pelistä toteutetaan kevään 2017 aikana prototyyppi EduDigi -hankkeen avulla. Opinnäytetyömme kirjallisessa osuudessa avaamme kokemuksiamme ja ajatuksiamme musiikin opettamisesta, oppimisesta ja arvioinnista. Peilaamme ajatuksiamme myös uunituoreen opetussuunnitelman viitekehyksessä. Lisäksi esittelemme MusaPolku -kokonaisuuden sekä raportoimme projektin suunnittelusta ja toteutukseen liittyvistä vaiheista. Tämä opinnäytetyö kattaa projektin tapahtumat syksystä 2016 kevään 2017 loppuun.
Opinnäytetyömme kirjallisessa osassa pyrimme kytkemään käytännön työtä yleisiin oppimiskäsityksiin ja teorioihin. Musiikkiopiston arjessa tekemämme havainnot opettamisesta ja oppimisesta ovat keskeinen lähde projektin suunnittelussa. Kehitysprosessin aikaisten kokemusten reflektointi on keskeinen työtapa projektin työstämisessä. Lisäksi olemme benchmarkanneet erilaisia digitaalisia oppimisympäristöjä sekä oppimispelejä. Näemme peleissä ja leikeissä huomattavia mahdollisuuksia oppimisen rikastuttajana ja siksi tukeudumme kehitysprojektissamme myös pelillisyyteen.
MusaPolku konkretisoi koko oppilaan opintomatkan. Se soveltuu itsearviointitaitojen harjoitteluun ja selkeyttää oppilaalle musiikinopiskelun oppisisältöjä. MusaPolku kurottaa hauskan oppimisen keinoin pelillisillä elementeillä kohti iloista ja innostuvaa oppimista.